خرید دستگاه‌های استوک مزایا و معایبی به همراه دارد که هر شخص یا سازمانی بسته به نوع فعالیت و بودجه‌اش، امکان دارد دستگاه کپی را انتخاب کند. نکته‌ی حائز اهمیت در این رابطه، مفهوم دستگاه دست دوم است که اغلب با استوک اشتباه گرفته می‌شود. دستگاه‌های کپی استوک و دست دوم تفاوت های زیادی با هم دارند.

در شرح مقوله‌ی استوک، بیان این نکته خالی از لطف نیست که بدانید در نمایندگی کمپانی‌های تولیدی برجسته‌ و مطرح جهان در هر زمینه و شاخه ای، کلیه‌ی محصولات، در ایده آل ترین حالت خود قرار میگیرد و به فروش می رسد. این هدف که از رنگ و شکل محصول تا کیفیت بسته بندی آن را شامل می‌شود، اگر احیانا دارای عیبی حتی جزئی و ریز هم باشند به دلیل عدم دلسردی مشتریان و مخدوش شدن نام برند که مهمترین عامل می‌باشد،

از داخل نمایندگی‌ها جمع آوری شده و به انبار بازگردانده می شوند .پس از مدت زمانی که  فروش مابقی این محصول در بازار به پایان رسید، تولیدکنندگان برای برگشت بخشی از هزینه‌های تولید به مجموعه، این محصول را تا جای امکان تعمیر و سپس به فروش می‌گذارند.

بنابراین می‌توان نتیجه‌گرفت که این محصولات استوک یا انباررفته، محصول غیرقابل‌مصرفی یا کارکرده نیستند. و مشتریانی با سطح توقع پایین‌تر که سعی در کاهش هزینه‌هاشان دارند، می‌توانند از میان آنها یک نوع کاربردی و ارزان و البته نو را برای مجموعه شان خریداری کنند. این یک اصل نهادینه‌شده در تمام دنیاست، اما گاها در بازار ایران، این تعریف اندکی منافات دارد و عبارت استوک برای معرفی محصول دست‌دوم و کارکرده نیز بکار می‌رود. پس در هنگام خرید از ماهیت این عبارت در محصولی که قصد خرید آن را دارید، مطمئن شوید.

مساله‌ی مهم دیگری که در خرید دستگاه فتوکپی استوک  باید در نظر داشته باشید، این است که دستگاه مورد نظر به تازگی استوک شده باشد. در واقع این نوع دستگاهی که شما می‌خرید، یک دستگاه از رده خارج است و به دلیل وجود رقابت در بازار، دیگر نوع استوک آن تولید نمی‌شود و تولیدکنندگان درصدد معرفی یک محصول جدید هستند. پس دراینصورت قطعات مصرفی این دستگاه‌ها هم دیگر تولید نمی شود، از اینرو انتخاب نوعی از دستگاه که هنوز مدت زمان زیادی از تولید آن نگذشته و قطعات جانبی و مواد مصرفی آن هنوز هم در بازار موجود است، خرید عاقلانه ای به حساب می‌آید.

 

پرینتر و فتوکپی استوک

همانطور که گفته شد استفاده‌ی طولانی مدت از یک دستگاه و سپس انتقالش به رده ی محصولات استوک، ممکن است باعث عدم کارایی یا کاربرد صحیح آن شود، (البته این مساله در دستگاه‌های کپی استوک اروپایی خریداری شده وجود ندارد) که لازم است هنگام خرید از صحت آن اطمینان پیدا کنید. زیرا دستگاهی که به شدت کارکرده باشد، کاملا از رده خارج است، زیرا مدت زیادی از تولید آنها گذشته و در صورت بروز مشکل، دیگر قطعات یدکی آنها یافت نمی‌شود یا به زحمت پیدا می شود.

پس با خرید یک دستگاه استوک نه چندان قدیمی، می‌توانید موقع خرابی یا در تعویض قطعات آن، از قطعه‌های دستگاه‌های مشابه یا تازه تولیدشده استفاده کنید. بعنوان مثال برند توشیبا  یکی از بهترین برندهای تولیدکننده‌ی دستگاه‌های کپی در دنیا، دستگاه کپی اش بصورت استوک هم در ایران عرضه می‌شود.

قیمت دستگاه کپی استوک توشیبا بسیار پایین‌تر از مدل‌های جدید و گارانتی‌دار امروزی است. البته شما پیش از خرید با بررسی نکات فنی دستگاه و ایرادات احتمالی این دستگاه و همچنین با خرید از مراکز فنی معتبر و تخصصی، می‌توانید از گارانتی این مراکز که خودشان ارایه می‌دهند، بهره‌مند شوید. البته دستگاه کپی استوک توشیبا از کیفیت بالایی برخوردار است و لزوما در طی مدت زمان طولانی به مشکلی بر نخواهید خورد.

برای خرید دستگاه کپی استوک خود سراغ شرکت‌ها یا فروشگاه‌های معتبر  که مکان ثابتی دارند، بروید و مثلا شکیل نگار . دستگاه‌هایی که توسط افراد عادی وارد می شوند و نظارتی بر روی آنها وجود ندارد خدمات پشتیبانی و پس از فروش ندارند و مشتری پس از خرید محصول و هنگام نیاز به تعمیرات آن، متوجه می‌شود که پرداخت هزینه‌های گزافی را برایش در پی خواهد داشت.

اما یک شرکت معتبر به خاطر حفظ وجهه‌ی شغلی و حفظ آینده‌ی کاریش هرگز حاضر به فروش دستگاه‌های معیوب نیست زیرا این قبیل شرکت‌ها در فروش‌های بعدی و همچنین برای فروش مواد مصرفی‌شان، سعی می‌کنند بهترین محصولشان را با گارانتی و تعهد ارائه ‌دهند، به همین دلیل یک فروشگاه یا شرکت معتبر به جای اینکه به فکر فروش تمام اجناسش باشد، ترجیح می‌دهد دستگاهی با کیفیت و همچنین با قیمت مناسب به مشتریان خود بفروشد . از اینرو یک خرید بدون شک و استرس خواهید داشت.

ویژگی‌های کاربردی یک دستگاه کپی خوب

یک دستگاه کپی، سرمایه‌گذاری نسبتا بزرگی به‌شمار می‌رود؛ بنابراین داشتن یک چک‌لیست از مواردی که به آنها نیاز دارید، در هنگام خرید، کمک بسیاری به شما خواهد کرد:

اندازه کاغذ (Paper Size)

انتخاب دستگاه کپی، با در نظر گرفتن این موضوع، بستگی به نوع و اندازه کاغذی دارد که شما در کسب‌وکار خود از آن استفاده می‌کنید. کاغذ A3، رایج‌ترین کاغذ ممکن به‌شمار می‌رود که در بسیاری از دستگاه‌ها نیز بزرگ‌ترین قطع کاغذ قابل استفاده است.

چاپ دورو (Duplexing)

چاپ دورو، قابلیتی است که امکان چاپ دو صفحه در یک برگه و در هر دو طرف آن را فراهم می‌کند. این قابلیت، یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش کاغذ مصرفی و هزینه چاپ است. چنانچه این امکان وجود نداشته باشد، ابتدا باید، به صورت دستی، صفحه‌های فرد را کپی کنیم؛ سپس کاغذها را به ترتیب پشت‌ورو کنیم و از صفحه‌های زوج کپی بگیریم.

اتصالات (Ports)

امکان اتصال دستگاه کپی به کامپیوتر، از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. اگر فقط یک کامپیوتر داشته باشیم، استفاده از USB بهترین راه برای برقراری این اتصال است؛ اما اگر بخواهیم که این اتصال را بین کاربرها و رایانه‌های متعدد برقرار کنیم، باید با اتصال کابل اینترنت به پورت LAN، یک شبکه بسازید و از طرف دیگر، کابل را به یکی از پورت‌های باز سوئیچ شبکه خود وصل کنید.

ظرفیت سینی کاغذ (Paper Capacity)

ظرفیت سینی کاغذ دستگاه کپی، بسته به اندازه و مدل دستگاه‌ها متفاوت است؛ برای مثال: در مدل Sharp AR-7024DN، این حجم به طور استاندارد 350 برگ است که 250 برگ آن در سینی روی دستگاه و 100 برگ آن نیز در کاست‌های داخلی قرار می‌گیرند. در حالت Maximum هم، ظرفیت دستگاه 1850 کاغذ است که 350 برگ آن در سینی اصلی قرار می‌گیرد و ظرفیت هر کاست داخلی نیز 500 برگ است.

کیفیت چاپ (Resolution)

DPI (Dots Per Inch)، به اندازه یا چگالی نقاطی اشاره می‌کند که دستگاه‌های کپی در یک اینچ مربع قرار می‌دهند؛ درواقع، این مفهوم، به کیفیت و وضوح چاپ دستگاه مربوط می‌شود. DPI بالاتر، به معنای افزایش کیفیت چاپ سند شما است. برای ماشین‌های کپی، رزولوشن 600*600 را هم می‌توان یکی از بهترین کیفیت‌ها دانست؛ با این وجود، نمونه‌هایی مانند Toshiba e-STUDIO 3518A Copier هم هستند که با داشتن کیفیت چاپ dpi 600*2400، عملکرد بسیار خوبی دارند.

اگر قصد خرید پرینتر استوک  برای استفاده در منزل یا محل کار خود را دارید، لازم است پیش از تصمیم به خرید، با کارایی پرینترهای مختلف آشنا شوید. در این صورت می توانید بهترین پرینتر استوک که مناسب کار شما باشد را انتخاب کنید.

مهندس Charles Babbage در دهه 1800 اولین پرینتر ها را همزمان با اختراع دستگاه کپی طراحی کرد که به صورت چاپگرهای مکانیکی و دستی در صنعت چاپ مورد استفاده قرار گرفته است. در طول زمان ساخت چاپگرها به انواع سوزنی و جوهر افشان توسعه یافته تا به انواع امروزی رسیده است.
تکنولوژی لیزری توانست تحول زیادی در پرینتر ها به وجود آورد. در سال ۱۹۷6 اولین لیزر پرینتر توسط شرکت IBM عرضه شد. ظهور پرینتر های سه بعدی در دهه 1990 بوده است.
چاپگرها از نظر فناوری به کار گرفته شده به انواع گوناگونی تقسیم می ­شوند که کاربردی­ترین آنها در انواع لیزری، جوهر افشان، سوزنی و سه بعدی می­باشند. در ادامه جهت راهنمایی برای خرید پرینتر استوک مدل­های مختلف چاپگرها معرفی شده است.

انواع مختلف چاپگرها کدامند؟

پرینتر های ماتریس نقطه ای یا Dot Matrix Printers به پرینتر سوزنی معروف هستند. در این نوع چاپگرها  که ۱۸ یا ۲۴ پین دارند، از برخورد سوزن با کاغذ، چاپ کاراکترها انجام می شود.
پرینترهای سوزنی کارکرد ساده ای دارند و در هر ثانیه حدود ۲۰۰ تا ۹۰۰ کاراکتر چاپ می کنند. البته مدت زمان استفاده از این پرینتر ها در جوامع کاری کوتاه بود. بهتر است برای خرید پرینتر استوک پیگیر این نوع چاپگرها نباشید.

پرینتر های جوهرافشان یا Inkjet Printers برای چاپ کاراکترها از جوهر استفاده می­کنند. در آغاز تولید این چاپگرها، کارتریج های سیاه و سفید وجود داشت ولی پس از آن، چاپگر های جوهر افشان رنگی هم عرضه شدند. این نوع پرینتر ها با پخش جوهر بر روی کاغذ، متن یا تصویر سیاه و سفید و رنگی را بر روی صفحه چاپ میکنند.
اگر برای خرید پرینتر استوک قصد چاپ اسناد کوچک و پر از تصویر مانند عکس ها و پروژه ­های دانشگاهی را دارید، پرینتر های جوهرافشان مناسب هستند. انواع رنگی آن برای چاپ حرفه ای تصاویر، دارای سه رنگ اصلی قرمز و آبی و سبز، رنگ مشکی، و رنگ های قرمز روشن و آبی روشن می ­باشند.

پرینتر های لیزری یا Laser Printers  میتوانند حجم زیادی از اسناد نوشتاری را چاپ کنند. اگر در خرید پرینتر استوک به دنبال چاپگری با این قابلیت هستید، انتخاب پرینتر لیزری کارآمدتر و مقرون به صرفه تر است.
پرینترهای لیزری مانند یک دستگاه فتوکپی، داده های الکترونیکی را از رایانه شما می­خوانند. سپس این اطلاعات را به یک درام استوانه ای در داخل چاپگر می­فرستند که الکتریسیته ساکن ایجاد می­کند. پس از آن باعث جذب پودر خشکی به نام تونر روی کاغذ می­گردد که در نهایت با استفاده از غلتک های گرم شده ذوب می­شود. به این ترتیب کاراکترها روی کاغذ چاپ می­شوند.

کدامیک از انواع پرینتر استوک لیزری مناسب است؟

در اینجا مشخصات چاپگرهای لیزری سیاه و سفید، و رنگی آورده شده است. جهت خرید پرینتر استوک می توانید با بررسی آنها نوعی که مناسب کارتان باشد را انتخاب نمایید.

پرینتر های لیزری سیاه و سفید جهت چاپ نمودار ها، تصاویر و یا اسناد نوشتاری مورد استفاده قرار می گیرند. عملکرد پرینترهای لیزری سیاه و سفید مشابه دستگاه کپی بوده و از تکنولوژی های مشابهی بهره مند شده اند. به همین دلیل علاوه بر داشتن سرعت بیشتر، از دقت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.
اگر از پرینتر استوک جهت چاپ اسناد متنی در حجم زیاد می خواهید استفاده نمایید، چاپگرهای لیزری سیاه و سفید بهترین انتخاب هستند. از مشخصه ‌های مفید پرینترهای لیزری سیاه و سفید هزینه کم جهت چاپ هر صفحه است که باعث کم شدن هزینه شارژ یا تعویض کارتریج ها می شود.

پرینتر های لیزری رنگی عملکردی مشابه با پرینتر های لیزری سیاه و سفید دارند ولی چاپ اسناد و تصاویر را می توانند به صورت رنگی انجام دهند. این چاپگرها در بیشتر محل های کسب­وکار، جایگزین چاپگر های جوهر افشان شده اند، زیرا مزایای بیشتری نسبت به آنها دارند. پس برای انتخاب پرینتر استوک، چاپگر های لیزری مناسب ترین گزینه برای چاپ متن و تصاویر گرافیکی و رنگی می باشند.
از آنجا که کیفیت چاپ عکس‌ها و تصاویر گرافیکی بسیار خوب است، نیاز هنرمندان گرافیست‌ و عکاس را می تواند برآورده سازد. با توجه به کیفیت بالای این چاپگر ها، هزینه خرید آنها نیز زیاد است.

پرینتر لیزری رنگی

پرینتر لیزری چه مزایایی دارند؟

چاپگر های لیزری برای استفاده در مشاغل حرفه‌ای و کاربردی مناسب است و با توجه به قیمت بالا ممکن است برای استفاده در خانه و یا مکان های عمومی با کاربران زیاد مناسب نباشد. اگر بتوانید پرینتر استوک لیزری تهیه کنید، قیمت آن برای اینگونه مصارف، به صرفه می باشد.

از نظر کاربردی پرینتر های لیزری صرفه اقتصادی دارند. درست است که قیمت خرید آنها بالاتر است ولی هزینه چاپ هر صفحه و دیگر هزینه های جانبی بسیار پایین تر از پرینترهای جوهر افشان می باشد.

پرینتر لیزری نیاز به جوهر و یا تعویض کارتریج ندارد. اگر برای مدتی از آن استفاده نشود، مشکلی در استفاده دوباره پیش نمی آید.

جنس مواد ساخت پرینتر های لیزری دارای دوام طولانی بوده و نیاز به تعمیرات آن کم است.

موادی که برای چاپ کاراکترها استفاده می شود از پلاستیک ذوب شده بوده و ضد آب است. بنابراین با مرطوب شدن کاغذها، جوهر چاپ آنها پخش نمی شود.

چاپ متن و تصویر، در اینگونه پرینترها بسیار با کیفیت است.

مقالات اموزشی درباره پرینتر و فتوکپی استوک