چگونه آسوده بخوابیم؟

Sleep Problems,راحت خوابیدن

داشتن خواب راحت و آروم میتونه مقدمه شروع یه روز پر انرژی و بانشاط باشه پس واسه رسیدن به این خواب بهتره مشکلات رو برطرف کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ به گفته موسسه ملی خواب در آمریکا، بیشتر از ۶۰ درصد بزرگسالان چند بار در هفته مشکلات خواب رو تجربه می کنن. خواب تاثیر زیادی در تنظیم کارکردهای بدن و غدد درون ریز داره. به خاطر همین مشکلات خواب می تونن مشکلات بی شمار و تاثیرگذاری داشته باشن.

بنابرین اگه در خواب خود وجود مشکلی رو احساس می کنین باید مدیریت خواب رو جدی بگیرین. در ادامه پیشنهاد هایی میاد که حاصل تحقیق های روانشناسانی مانند جیمز ماسه که در جلسه هرساله انجمن روانشناسی غربی ارائه شده.

  1. قبل از خواب خود کارای مشخص و ثابتی رو انجام بدین

مثلاً چند دقیقه قبل از ساعت خواب خود، اتاق ها رو کم نور کنین تا حس تاریکی هوای غروب به شما القا شه. از نگاه کردن تلویزیون یا به کار گیری اینترنت بدون این دست اون دست کردن قبل از خواب دوری کنین.

اگه افکار مزاحمی دارین، اون ها رو بنویسین تا در طول شب ذهنتون درگیرشان نباشه. اگه هر شب کارای مشخصی رو قبل از خواب انجام بدین، این فعالیت ها به بدن شما پیام میدن که زمان استراحت شده و سریع تر به خواب خواهید رفت.

  1. هر شب در ساعت معینی به بستر برید

آدمایی که ۸ ساعت خواب شبونه ای دارن که ساعت شروع و پایان اون در روزای جور واجور برابر نیس، موقع بیدار شدن به اندازه کسائی که در ساعات مشخصی می خوابند، حس سرحالی و تازگی نمی کنن. تلاش کنین که برنامه های خود رو جوری تنظیم کنین که به شما اجازه بدن ساعت خواب معینی داشته باشین.

در تعیین ساعت خواب خود حواستون باشه که بهتره در تاریکی بخوابین. اگه ساعات خواب و بیداری خود رو با تاریکی و روشنی هوا تنظیم کنین، کارکرد هورمونی بدن شما بسیار بهتر می شه. اگر به خاطر برنامه زندگیتون نمی تونید خواب خود رو با چرخش روز تنظیم کنین، تلاش کنین که محل خواب خود رو به تاریک ترین حالت ممکن دربیارین.

  1. با زنگ ساعت بیدار نشید

با این کار هم هنگام بیدار شدن سرحال تر هستین و هم این که می دونین به اندازه کافی خوابیده اید. اگه می خواهید که سر موقع بیدار شید، تلاش کنین که زودتر بخوابین تا بتونین زودتر بیدار شید. اگه شب ها به خاطر سرگرمی های شخصی خود رو بیدار نگه دارین و صبح ها هم به خاطر کاراتون به زور زنگ ساعت بیدار شید، تنها کسی که مظلوم می موند، بدن شماس.

  1. از مصرف کافئین بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر دوری کنین

اگر با مصرف قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و … کافئین وارد بدن خود کنین، بیشتر از ساعت خواب خود بیدار می مونید و شروع خواب و برنامه شبونه تون به هم می خورد.

  1. هر شب زودتر بخوابین

اگه هر شب زودتر از ساعت معمولی بخوابین که به بستر می روید، این باعث می شه که مطمئن شید به اندازه کافی خوابیده اید. با این کار هم می تونید صبح ها زودتر بیدار شید و هم از دست پیدا کردن به اندازه کافی خواب مطمئن شین.

  1. اگه لازمه در طول روز چرت بزنین

در صورت احساس نیاز می تونید در طول روز بخوابین. اما باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که چرت زدنتون بیشتر از ۲۰ دقیقه طول نکشد. این کار باعث می شه وقتی که در میونه روز و دور ساعت سه بعد از ظهر، احساس خواب آلودگی می کنین، هوشیاری خود رو بازیابید.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب سپیده دانایی چیجوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *