سئو و بهینه سازی سایت

پیج رنک چیه؟ – آموزش افزایش پیج رنک گوگل

۲۴ شهریور ۱۳۹۵

هر وبمستری باید ارزش پیج رنک گوگل (PR) رو خوب بدونه. از اونجایی که گوگل، موتور جستجوی شماره یه جهان حساب می شه، در تشخیص اینکه چه سایتی با کلمات و عبارتای جستجو شده ربط داره، تصمیم گیرنده هستش. اگه یه سایت تجاری دارین و می خواین در موتورهای جستجوگر حضور داشته باشین باید در مورد بهبود پیج رنک سایت خود تصمیماتی رو در پیش بگیرین.

پیج رنک گوگل چیه؟

پیج رنک گوگل، سیستمیه که واسه اولین بار در دانشگاه استنفورد به عنوان یه پروژه تحقیقاتی در مقطع دکترا، توسط فردی به نام لری پیج پیشرفت یافت (الان میفهمید که عبارت پیج رنک از کجا الهام گرفته شده؟!). پروژه تحقیقاتی لری پیج براساس جستجو روی خواص ریاضیاتی سیستم لینک دهی در دنیای مجازی بود. اون روشی رو تعریف کرد که هر لینکی در سایت رو مورد بررسی قرار میده و به هر کدوم امتیازی می بخشه. در این سیستم هر لینک از یه سایت به عنوان یه رای شناخته می شه. داشتن لینک از وب سایتای محبوب، ارزش بالاتری نسبت به سایتای معمولی داره.

پیج رنک یه سایت چیجوری تعیین می شه؟

پیج رنک گوگل توسط یه فرمول ریاضی اختصاصی مشخص می شه که در اون، تموم لینکایی که به یه سایت داده شدن، به عنوان یه رای حساب می شن. واقعا، سایت شما با بقیه سایتایی که محتوا و کلمات کلیدی برابر دارن، مقایسه می شه و اندازه محبوبیت اون آزمایش می شه. هر چی تعداد لینکای یه سایت بیشتر باشه و این لینکا از سایتای محبوب و مهم به دست اومده باشن، اون سایت می تونه رتبه بهتری در موتور جستجوی گوگل به دست بیاره.

افزایش پیج رنک گوگل - فرمول محاسبه پیج رنک گوگل

می گن گوگل با به کار گیری این فرمول، پیج رنک یه سایت رو محاسبه می کنه.

بخاطر این کسب بک لینک از دیگر سایتا خیلی با اهمیته. هر رای یا لینکی که به سایت شما داده می شه در تعیین ارزش سایت به موتور جستجوگر کمک می کنه. با اینحال فقط تعداد لینکایی که سایت شما دریافت می کنه مهم نیس. گوگل به دنبال لینکای خوب و با کیفیت می شه و ارزش سایتایی که به شما لینک دادن رو بررسی می کنه. مثلا، وقتی که از یه سایت مهم با محبوبیت بالا لینک دریافت می کنین، شانس اینکه در نتایچ گوگل رتبه بندی بالاتری به دست بیارین، بیشتر می شه.

پیج رنک و رابطه اون با سئو

سئو سایت شما بیشتر از هر چیزی به این موضوع بستگی داره که کاربران می تونن از راه کوئریای جستجو در موتورای جستجوگر خیلی راحت اونو پیدا کنن یا خیر. اگه پیج رنک سایتتون بالا باشه، احتمال دیده شدنش در موتورهای جستجوگر بیشتر می شه. در این شرایط، در یافته های اول صفحه جستجو هستین. به همین منظور باید تا حد امکان تلاش کنین که وب سایتتون پیج رنک بالایی رو به دست آورد.

، حتماً از خود می پرسین چیجوری میشه پیج رنک گوگل رو بالا برد؟ مثل بقیه کسب وکارها، سایت شما باید دارای روش هدف دار بازاریابی مناسبی باشه. در مورد پیج رنک این موضوع به این معنیه که نه فقط باید توجه خاص ای مشتریان دست به نقد خود رو داشته باشین، بلکه باید توجه اون دسته از وب سایتایی که می خواین به شما لینک بدن رو هم جلب کنین.

اگه سایت شما دارای محتوا و سئوی داخلی فوق العاده س (کلید واژه، متا تگ و …)، باید روش هدف دار رو واسه اون در نظر بگیرین تا توسط کاربران دیده شه. در ادامه به بعضی از راه های هدف دار لینک بیلدینگ می پردازیم که می تونه در به دست آوردن پیج رنک بالاتر به شما کمک کنه:

  • سایت خود رو دایرکتوریای مهم و محبوبی مثل یاهو، Dmoz یا Citysearch بذارین. از قرار دادن سایت خود در لینک فارما (مزارع لینک) دوری کنین. این سایتا لینکای با ارزشی واسه شما جفت و جور نمی کنن.
  • تلاش کنین محتوایی داشته باشین که توسط سایتای نقد و بررسی معتبر و قابل اعتماد، مورد بررسی قرار میگیره. نقد و بررسیای غیر پولی بهترین روش واسه دریافت لینک حساب می شن.
  • بقیه وب سایتای موجود رو بررسی کنین و از اونا بخواین به سایت شما لینک بدن. سرمایه گذاری مشترک یه روش خوب واسه رد و بدل کردن لینک حساب می شه.
  • به انجمنای آنلاینِ محبوب ملحق شید و کامنتای با ارزشی در پُستای در رابطه اونا بفرستین. شما می تونین در بحثای موجود شرکت کنین و در میون این بحثا به سایت خود لینک بدین. مطمئناً دیگه کاربران هم اگه از مطالب شما لذت ببرن، به سایت شما لینک می کنن. (هر چند یادتون باشه که کامنت گذاری زیادتر از اندازه می تونه سایت شما رو به گوگل پنالتی دچار کنه).
  • مقالات خود رو در سایتای محبوبِ ثبتِ مقاله منتشر کنین و لینکی به سایت خود بدین.
  • مقالاتی رو بنویسین که بتونه توجه افراد رو به خود جلب کنه. اینجور مقالاتی می تونن منبع با ارزشی واسه افراد باشن. اگه یکی از مقالات یا پُستای وبلاگ شما توسط شبکه های اجتماعی پربازدید به اشتراک گذاشته شه، نه فقط بک لینک قدرتمندی دریافت می کنین بلکه افزایش خوبی در ترافیک سایتتون دارین.

میشه پیج رنک گوگل رو دستکاری کرد؟

از اونجایی که پیج رنک گوگل الگوریتمی بر مبنای هایپرلینک هاییه که به سایت داده می شه، خیلی از وبمسترها و شرکتای ارائه دهنده خدمات سئو تلاش می کنن سایتایی با پیج رنک بالا رو به فروش برسانند. پس وبمسترها می تونن با پرداخت مبلغی مناسب، لینکی رو از سایتی محبوب و معتبر بخرن که این موضوع نه فقط باعث افزایش ترافیک سایتشان می شه، بلکه رتبه گوگل شون رو هم افزایش زیادی میده.

با اینکه خرید لینک ممکنه یه روش هدف دار بازاریابی خوب حساب شه، اما گوگل شدیدا با اون برخورد می کنه و اگه متوجه این موضوع شه وبمستر رو جریمه می کنه. دلیل اصلی واسه این سخت گیری، اینه که خرید و فروش لینک می تونه باعث دسنکاری یافته های جستجوی گوگل شه و همین موضوع از ارزش و اعتبار الگوریتم رتبه بندی گوگل کم می کنه. اگه گوگل فهمیده باشه یه وبمستر واسه افزایش پیج رنک خود، مبادرت به خرید و فروش لینک کرده، از ارزش سایت کم می کنه یا کلا اونو جریمه می کنه. در این شرایط ممکنه پیج رنک شما به صفر کاهش پیدا کنه یا سایتتون Sandbox شه. یعنی سایت شما در هیچ کدوم از یافته های جستجوی گوگل نشون داده نمیشه.

البته روشای قانونی واسه خرید لینک هست. یه وبسمتر باید صفت Nofollow رو به HTML لینکی که در سایت خود قرار میده، اضافه کنه. این کار به وبمسترها اجازه میده لینکای قانونی رو خرید و فروش کنن بدون اینکه به سیستم پیج رنک، آسیبی وارد کنن.

به دست آوردن پیج رنک بالا یه روند خودکار نیس. واسه اینکه پیج رنک بالایی داشته باشین باید زمان و تلاش خود رو صرف تولید محتوای مهم کنین و تلاش کنین کم کم از وب سایتای مطرح، لینک دریافت کنین. با تلاش و پیگیری دائمی مطمئناً می تونین وب سایتی داشته باشین که گوگل اونو معتبر می دونه.

بدرود گوگل تولبار!

شاید تا اینجای مقاله بسیار امیدوار کننده بود، اما همین چند وقت پیش بود که گوگل عزمشو جزم کرد، گوگل تولبار رو از دسترس خارج سازه. گوگل تولبار چیه؟ گوگل تولبار دقیقاًً همون افزونه ای بود که روی مرورگرتان نصب می کردین و از راه اون می تونستید پیج رنک یه سایت رو ببینین.

اگه تا حالا از گوگل تولبار استفاده نکردین جای نگرانی نداره، چون این تولبار به کلی از دسترس خارج شد. اما اگه جزو اون دسته از آدمایی بودین که با اون آشنایی داشتین با ازش استفاده می کردین، پس بهتره با اون خداحافظی کنین.

حذف گوگل تولبار به معنی این نیس که پیج رنک گوگل بی اهمیت شده، بلکه به این معنیه که شما دیگه نمی تونین پیج رنک سایتا رو ببینین. گوگل، تولبار خود رو در سال ۲۰۰۰ به بازار روونه کرد، اما کم کم با مشاهده بعضی فعالیتا پشتیبانی از اونو محدود کرد. تا اینکه در سال ۲۰۱۱، پشتیبانی از مرورگر فایرفاکس رو به کلی قطع کرد. هم اینکه، آخرین بروزرسانی تولبار گوگل ۱۰ ماه به طول رسید. همۀ اینا نشون میده که گوگل یه شبه این تصمیم رو نگرفته، بلکه از همون اول فعالیتای سایتای جور واجور و نتایجشان رو زیر نظر داشته.

افزایش پیج رنک گوگل - گوگل تولبار وسیله نشون دهنده پیج رنک

تا اواخر سال ۲۰۱۵، کاربران می تونستن از راه گوگل تولبار پیج رنک سایت خود رو ببینن. نوار سبز نشون دهنده پیج رنک یه سایت بود.

اما شاید از خود سوال کنین، به چه دلیل گوگل این کار رو انجام داد؟ ، اجازه بدین راحت بگیم. در سال ۲۰۰۰، وقتی که گوگل تولبار ارائه شد، وب مسترا به اهمیت لینکا، خبردار شدن. به خاطر همین، بازار مشکی بزرگی واسه خرید و فروش لینک (و حتی سایت!) به راه افتاد. همونطور که در بالا گفتیم، لینک بیلدینگ با اینجور روشی، مطمئناً یافته های طبیعی موتورهای جستجوگر رو تحت تاثیر قرار می داد. اینطوری، وب سایتای بسیار ضعیفی با اینجور روشی تونسته بودن به بالاترین جایگاه یافته های جستجو برسن. بعضیا دیگه هم که توان خرید لینک نداشتن، شروع به لینک سازی اسپم کردن. شاید شمام چند سال پیش رو یادتون باشه، وقتی که مثلاً کلمه فوتبال رو در گوگل جستجو و روی یافته های جستجو کلیک می کردین و در کمال ناباوری به فروشگاه خرید و فروش عینک منتقل می شدید!

این مطلب را هم بخوانید :
چرا باید بر روی چند کلمه کلیدی تمرکز کنید؟

همۀ این عوامل (که باعث مشکل در یافته های جستجوی طبیعی گوگل شده بود) باعث شد گوگل کم کم و با اعمال قوانین و پنالتیای جدید از اهمیت لینک سازی کم کنه و بیشتر به محتوا اهمیت دهد. حذف تولبار گوگل هم به خاطر همین انجام شد.

پیج رنک سایت شما

پیج رنک گوگل براساس اندازه اهمیتی که سایت شما در دنیای مجازی داره، سنجیده می شه. با اینکه همونطور که گفتیم، کاربران دیگه به پیج رنک سایتشان دسترسی ندارن و با حذف گوگل تولبار، تنها گوگل پیج رنک یه سایت رو می دونه، اما این معنیش این نیس که پیج رنک بی اهمیت شده.

مواد اصلی رتبه بندی یه سایت در گوگل شامل ارزش محتوا (غنی بودن محتوا)، آتوریتی صفحه، چگالی کلمات کلیدی، بک لینکا، ترافیک و درخواست جستجوئه. هیچکی در خارج از گوگل، فرمول دقیق محاسبه پیج رنک رو نمی دونه اما تحقیقات بسیار زیادی روی این بحث انجام شده. پیج رنک سایت شما نتیجه پایانی همه محاسباتیه که انجام می شه. هر چقدر پیج رنک بالاتری داشته باشین شانس نشون داده شدن سایت شما در گوگل بالاتر میره.

، اول از هر کاری باید مقدار پیج رنک خود رو پیدا کنین. در آخر می تونین بر همین پایه اهمیت سایت خود در موتور جستجوی گوگل رو تخمین بزنین. از اونجایی که گوگل تولبار دیگه از کار افتاده، دیگه نمیشه پیج رنک سایت رو دید، اما در ادامه به سیستم امتیاز دهی که گوگل در گذشته استفاده می کرد می پردازیم. به احتمال زیاد گوگل هنوزم از این روش واسه رتبه بندی سایتا استفاده می کنه.

اگه در گذشته از تولبار گوگل استفاده می کردین، بهتره بدونین نوار سبز رنگی که روی گوگل تولبار قرار داشت و از ۰ تا ۱۰ به سایتا نمره می داد، نشون دهنده پیج رنک سایت شما بوده.

افزایش پیج رنک گوگل - پیج رنک سایت شما

پیج رنک گوگل در واقع مقیاسی از نمره ۰ تا ۱۰ه که به وب سایتا تعلق میگیره. ۰ بدترین نمره و ۱۰ بهترین نمره س. تنها سایتایی مانند گوگل، مایکروسافت، اپل و Adobe، پیج رنک ۱۰ دارن.

همونطور که گفتیم پیج رنک گوگل از اندازه ۰ (بدترین) تا ۱۰ (بهترین) است. اگه پیج رنکای جور واجور رو مورد بررسی بذارین، متوجه میشین بیشتر اونا پیج رنک ۰ تا ۷ دارن چون به دست آوردن پیج رنک ۸ ،۹ و ۱۰ واسه بیشتر سایتا غیر ممکنه. پس اگه پیج رنک سایت شما ۷ بوده باید احساس خوبی داشته باشین.

  • پیج رنک ۰: اگه سایت شما دارای پیج رنک صفر باشه باید بدونین که در گوگل حضور ندارین یا کار خود رو تازه شروع کردین. این پیج رنک اصلا خوب نیس.
  • پیج رنک ۱: بسیار ضعیف. بهترین قسمت این پیج رنک اینه که نشون میده در گوگل حضور دارین.
  • پیج رنک ۲: ضعیف. خبر خوب اینه که می تونین حضور خود رو در گوگل بهتر کنین.
  • پیج رنک ۳: متوسط. بیشتر سایتا دارای پیج رنک ۳ هستن.
  • پیج رنک ۴: بالاتر از متوسط. سایت شما در حال بهبوده.
  • پیج رنک ۵: خوب. با وجود اینجور پیج رنکی ممکنه در بعضی از کلمات کلیدی در صفحه اول گوگل حضور داشته باشه.
  • پیج رنک ۶: عالی. حتماً کارای خوبی انجام دادین. می تونین واسه موقعیتای برتر رقابت کنین.
  • پیج رنک ۷: اگه اینجور پیج رنکی داشته باشین، سایت شما جزو بهترین سایتا حساب می شه. بیشتر شرکتای کوچیک و متوسط بهتره رویای این پیج رنک رو در سر نداشته باشن.
  • پیج رنک ۸: حتماً شرکت بزرگی هستین.
  • پیج رنک ۹: بسیار بزرگ و مهم تر از سایتایی مثل ESPN.com هستین. سایتایی مثل CNN و Yahoo اینجور پیج رنکی دارن.
  • پیج رنک ۱۰: این پیج رنک واسه بهترین سایتا مثل گوگل، مایکروسافت، اپل و ادوبیه.

نتیجه گیری

وبمسترها باید بدونن که لینکا مانند گذشته در رتبه بندی سایت در گوگل تاثیری ندارن و از اندازه اثر اونا کم شده. در به روزرسانیای جدید گوگل، رباتا مانند یه بازدیدکننده معمولی، وب سایتا رو بررسی می کنن. موتورهای جستجوگر تو یه سایت به دنبال ربط داشتن موضوع، آسون بودن استفاده و کیفیت بالا هستن.

پس اگه سایتی دارین که به کاربران اجازه میده به موارد دلخواه خود خیلی راحت دست پیدا کنن، رتبه بندی بهتری دارین. اگه دوست دارین رتبه بهتری در موتورهای جستجو داشته باشین به نکات کلیدی زیر توجه کنین:

  • ربط داشتن: اول مطمئن شید چیزی که قولش رو به بازدید کننده دادین رو در سایت تون دارین. اگه کلید واژه های هدف شما نشون میده که محتواتون در مورد درمان چین و چروک صورته، باید مطلبی با همین موضوع رو با یه کلیک در اختیارشون بذارین. واسه این کار از محتوای در رابطه و مناسب استفاده کنین. در این شرایط، به کار گیری صفحات فرود مناسب و هم Call to Actionا می تونه ایده خوبی باشه.
  • ساختار کاربر پسند: بیشتر صاحبان سایتا، زمان کافی واسه موشکافی ساختار سایت صرف نمی کنن و ایرادات اونو برطرف نمی کنن. یه منوی ناوبری روشن با عناوین مناسب می تونه کار رو واسه بازدید کننده ساده تر کنه و اونو در پیدا کردن اطلاعات مورد نیازش کمک کنه. صفحات خود رو با عناوین بسیار پر نکنین، از منوهای کشویی استفاده کنین تا مطمئن شید کاربراتون خوب در سایت تون گردش می کنن.
  • کیفیت: در طول چند سال گذشته، استانداردهای موجود واسه کیفیت، رشد بسیار زیادی داشته. از اونجایی که گوگل تلاش می کنه تجربه کاربری رو در سایت خودش بهتر کنه، شمام باید خود رو به روز نگه دارین. با اینکه نمی تونین مثل گوگل یه سایت عالی باشین اما تلاش کنین محتوای با کیفیتی ارائه کنین تا بهترین جایگاه رو در گوگل داشته باشه. محتوای با کیفیت، یکی از بزرگترین مواردیه که در به روزرسانیای جدید به اون اشاره شده. اگه سایت شما به روز نمی شه یا محتوای کم کیفیت و نامرتبط داره، از یافته های جستجوی گوگل حذف می شه. تلاش کنین از فریلنسرهای جور واجور واسه ایجاد محتوای مناسب استفاده کنین. هر چقدر محتوای بهتر و با کیفیت تری داشته باشین رتبه بهتری در گوگل دارین.

نبود نمرات پیج رنک ممکنه بعضی از افراد رو مجبور به به کار گیری موارد جانشین بکنه. البته این موضوع تنها یه حدسه. تنها گوگل پیج رنک واقعی سایتا و صفحاتشان رو می دونه و هیچکی اطلاعات کافی واسه بیان اونو در اختیار نداره. بخاطر این بهتره زیاد به این گزینه فکر نکنین و تلاش کنین از روشای مناسب واسه بهبود سئوی سایت خود استفاده کنین. بدون وجود پیج رنک می تونیم دنیای مجازی بهتر و صلح آمیزتری داشته باشیم که در اون هیچکی لینک اسپم ارسال نمی کنه؛ از ایمیلای جور واجور سوء استفاده نمی کنه و لینک نمی خره.

امروزه، گوگل بیشتر از ۲۰۰ عامل رو در رتبه بندی سایتا دید می کنه و لینک سازی تنها یه مورد از اوناس. مطمئناً گوگل از شما انتظار نداره همه استانداردهای موجود رو رعایت کنین اما باید از بهترین روش ها استفاده کنین. عمر سئوی کلاه سیاه و کلاه خاکستری در حال اتمامه. این روزا تنها چیزی که مهمه خواست افراده. اگه فکر می کنین در این مورد به کمک و راهنمایی نیاز دارین حتماً از کارشناسان کمک بگیرین. کارشناسان نوین می تونن شما رو در مورد سئو و بهینه سازی سایت راهنمایی کنن. می تونین از تجربیات این افراد واسه ایجاد یه سایت با کیفیت و به دست آوردن رتبه بهتر در موتور جستجوی گوگل استفاده کنین.

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رامین محمودی

رامین محمودی هستم، یه عدد علاقمند به محتوا (و هر اون چیزی که به اون رابطه داره!).
وقتی مدیر محتوا و سردبیر وبلاگ نوین بودم. حالا، من هم مانند شما از مطالعۀ مقالات اون حال می کنم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *