استان خراسان رضوی، به واسطه بارگاه ملکوتی علی ابن موسی الرضا (ع) یکی از مقصدای گردشگری مذهبی ایران و در واقع پر بازدید ترین استان ایران از نظر گردشگر هستش.
بخاطر این، ما در این مطلب نگاهی داره به دنیای زیر زمینی استان خراسان رضوی. با ما همراه باشین با گشتی در چند غار دیدنی این استان.

خراسان رضوی بیشتر از ۲۲۰ غار داره! می دونستین؟ دنیای زیر زمینی عجیب و باور نکردنی استان خراسان رضوی، به اندازه جذابیتای فرهنگی و گردشگری و مذهبی روی زمین اون جذاب و حیرت آوره. اما در این گزارش به معرفی  ۸ غار باحال و باور نکردنی اون می پردازیم که در تابستون ۹۶ اگه مسافر مشهد الرضا شدید، از اونا دیدن کنین.

 

غار سیر

 

غار سیر یکی از غارای باحال استان خراسان رضوی هستش.
دهانه این غار باریک و به شکلی هست که هر کسی نمی تونه وارد اون شه.
غار سیر در دهاتی قشنگتر واقع شده که از توابع شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی هستش.

بردسکن از همسایه های طبس و شاهروده و یکی از بهترین معادن کشور رو شامل شده. به هر حال اگه واسه دیدن غار رفتید، بردسکن رو یادتون نره و از جذابیتای طبیعی و فرهنگی و تاریخی اون استفاده کنین. دنیای زیر زمینی اون به جالبی دنیای روی زمین هست.
این غار در داخل یه دیوار با ارتفاع هشتاد متر قرار گرفته. واسه ورود به اون باید از یه دیوار ۱۳ متری زیر دهانه غار رو صعودی کنین. خود غار فقط ۶۴ متر طول داره.

غار آهوبم

 

 

غار آهوبم رو هتل آزادی هم می گن! این غار در داخل روستای آهوبم قرار داره و اگه به بردسکن رفتید، حتما از غار آهوبم هم دیدن کنین که در هفده کیلومتری شمال شرقی شهرستان بردسکن استان خراسان رضوی واقع شده.

غار درونه

در بخش غربی روستای بردسکن استان خراسان رضوی، غاری هست به نام غار درونه. از جمله غارای ایرونی که فوق العاده قشنگتر و به شماره ۱۶۳۲۹ در فهرست آثار ملی طبیعی ایران ثبت شده.

غار در رشته کوه های غربی درونه و روستای کلانه برق علیا قرار گرفته و در روبروی کوهی نارنجی شکل قرار داره.
دهانه غار حدود ۲ متره که رفت و اومد در اون اسان به نظر می رسه. در داخل غار،‌ فضایی بزرگ هست و چشمه آبی در اون مشاهده می شه.

مخاطبان غار درونه بسیار هست.

می گن که غار درونه واسه ۶۰۰ سال پیش هست و قدمت چند میلیون ساله نداره.

 

غار مغان

 

نام این غار در استان خراسان رضوی هم واسه خیلیا آشنا نیس.
در جنوب شرق مشهد و در دره دامغان، غاری هست که به غار مغان اسمشه. یکی از جذابیتای گردشگری زیر زمینی مغان رو میشه غار مغان دونست. معمولا غارا از نام منطقه ای که در ان واقع شدن، تخلص می گیرن و بخاطر این، غار مغان در روستای مغان قرار داره.

غار مغان یکی از با قدمت ترین غارای ایرونی هست که طبق یافته های زمین شناسی، بیشتر از یه صد میلیون سال سابقه تشکیل داره.
پرتگاهای خطرناک این غار دلیل می شه تا غار نوردی در این مکان باحال، بدون راهنما خیلی سخت باشه. غار دارای دهلیزا و راه های پر پیچ و خم جورواجور بوده و از سقف غار، ستونای استالاکتیک و استالاگیمت مشاهده می شه که منظره چشم نوازی در برابر دیده گان غار نوردان به تصویر میکشه.

غار مغان بزرگ ترین غار استان خراسان رضوی هست و غاری عالی واسه گردشگران ماجراجو معرفی شده.

 

 

غار فاس

غار فاس یکی دیگه از ظرفیتای گردشگری زیر زمینی استان خراسان رضوی هستش.
این غار در دشت بیاض قرار داره و بین شهرای گناباد و قاین و در ۱۸ کیلومتری غرب منطقه واقع شده.
ارتقاع دهانه غار تا زمین ۴۰ متر و عرض اون ۶۰ متره. گفته شده که نام غار فارسان برگرفته از شهر فارسه که از شهرای دوره ساسانی و از بالاترین جایگاه اسلام هستش.

این غار در دشت بیاض در دسترس هست.

غار قباد

یکی دیگه از غارای باحال و جذاب استان خراسان رضوی غار قباد هست.
غاری که در روستای شیخ کاتلو در قوچان قرار گرفته و ۲۰ سال پیش کشف شده.
طول غار حدود ۱۲۰ متر هست و البته خیلی با استقبال بازدید کننده گان مواجه نشده.

قوچان، با این غار شناخته شده.
خود قوچان قدیمی ترین شهر استان خرسان بوده و قدمتش به بیشتر از ۲ هزار سال پیش می رسه. قوچان دارای ۳۲ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی ایرانه.

غار مزدوران

غار مزدوارن، طولاتی ترین غار استان خراسان رضوی هستش که اگه به این غار برید، فرصت گردشگری زیر زمینی باحال و جذاب و باورنکردنی رو دارین.

غار «مزدوران» یا «مزداوند» در ۹۵ کیلومتری مشهد قرار داره و یکی از قدیمی‌ترین غارهای خراسان لقب گرفته که با یک کیلومتر طول، یکی از بی نظیرترین غاری افقی ایرانه. سرتاسر این غار با ستون‌ها و تشکیلات آهکی جالبی مثل استالاگمیتا پوشیده شده و از همه مهم تر این غار کاملا امن و بی خطره؛ البته اگه ترس شهرنشینان از خفاش رو خطر تعبیر نکنیم!

واسه تماشای غار مزدوران باید به ۹۵ کیلومتری جاده مشهد – سرخس و ۳ کیلومتری مزدوران سفر کنین؛ غاری که به دلیل نزدیکی به جاده، کوهنوردان، غارنوردان و حتی گردشگران ماجراجوی زیادی رو به خود جذب می کنه.

این غار که قدمت اونو تا هزاره‌ دوم قبل از میلاد تخمین میزنن در ارتفاعات چاهک و شورلق واقع شده و دهانه اون در میان تخته سنگی رو به مشرق قرار داره.
عرض ورودی اون ۲ متر و ارتفاع اون ۵/۲ متره و شما رو به تالار ۱۰۰ متری اون که ۵۰ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع داره، دعوت می کنه.

در نزدیکی این غار، غار دیگری به نام بزنگان هست که واسه دیدن اون باید به جنوب غربی روستای بزنگان از توابع شهرستان سرخس برید. قدمت این غار هم به دوره قبل از میلاد می رسه و از دید تاریخی در گروه آثار تاریخی ایران قرار داره که با شماره ۶۵۹ به ثبت رسیده.

روستای بزنگان در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد تو یه منطقه دشتی قرار داره و رشته کوه زیبای اون در بین کوهنوردان کشور خیلی معروفه.

غار بزنگان

خوب صحبت از غار بزنگان شد! غار بزنگان یکی دیگه از ظرفیتای گردشگری زیر زمینی جذاب استان خراسان رضوی رو تشکیل میده. این غار در شهرستان سرخس قرار داره.
قدمت غار به دوران قبل از میلاد برمیگرده اما میلیونا سال قدمت نداره!

این غار به عنوان یکی از میراث طبیعی کشور شناخته شده و در گروه آثار ملی ایران به شماره ۶۵۹ ثبت شد.
غار ارزش دیدن بسیار داره و اگه به این غار مراجعه کنین درخواهید یافت که چقدر دنیای زیر زمینی جذاب و جالبی داره.

غارای استان خراسان رضوی، دنیای زیر زمینی جالبی هست که نمیشه وقتی به سراغ دیار مهم و پر ظرفیت و مهم خراسان تاریخی میریم، به ساده گی از دنیای گردشگری زیر  زمینی اون غافل بشیم. دنیایی که خیلی خاص هست و همونجوریکه در گفتار بالا گفته شد، قابلیتایی داره که در ایران تکرار شدنی نیس.

دنیای زیر زمینی گردشگری خراسان رضوی، واسه جذب گردشگر، نیاز مند تبلیغات و اطلاع رسای گسترده داره.
ثبت بعضی از غارای استان در ردیف آثار ملی کشورمون،‌ اهمیت از میراث طبیعی گردشگری ایران زمین رو دو برابر می کنه. انتظار میره گردشگرانی که در ماه های آینده به این دیار صفا و پر نعمت سفر می کنن، لختی صبوری کرده و سفر خود رو به مناطق عادی گردشگری و مذهبی خراسان رضوی ختم نکرده و از ظرفیتای گردشگری روی زمین و زیر مین اونم استفاده کنن.

غار نوردی، گردش در دنیای نا شناخته ها و گردش در صدها هزار و میلیونا سال پیشه. دنیای غارا، ‌دنیای عجیب و جالبی هست که فارغ از نور و صدا، قدرت طبیعت رو به رخ ما آدمای امروزی میکشونه.