چه غذاهایی باعث ایجاد جوش صورت میشود؟

بعضی از غذاها هستن که ضمن سالم بودن باعث ایجاد مشکلاتی می شن اما لازم نیس همین حالا یخچالتان رو خالی و تمیز کنین. کاساندرا لنینگ، متخصص تغذیه و زیباشناس توضیح میده که «فردیت زیستی» یه جزء مهم در محرکای جوش س. هر فردی، محرکای جور واجور غذایی، استرس و … داره که می تونن باعث بروز جوش شن.

به گزارش آلامتو به نقل از سرخاب سفیداب؛ این معنیش اینه که وقتی غذایی می خوریم، هر چیزی از ژنتیک گرفته تا نوع خون و سوخت و ساز بدن می تونه بر پوست ما تاثیر منفی بزاره.

اما هنوزم مواد غذایی هستن که می تونن تولید چربی، نبود تعادل هورمونی و التهاب رو زیاد کنن. همه اینا می تونن باعث بروز جوش شن، بدون اینکه مهم باشه بدن شما چه شکلیه.

در زیر، تعدادی از عادی ترین مواد تحریک کننده جوش رو میگیم. اگه می ببینن که مشکل پوستی تون در حال بدتر شدنه، شاید این مواد خوراکی بر پوستتون تاثیر منفی می ذارن.

لبنیات و جوش صورت

هورمون به تنهایی باعث می شه که لبنیات، یه عامل مهم در شدید شدن جوش باشه، حتی شیره های بدون هورمون رشد، هنوزم بطور طبیعی پر از هورمون هستن. اما فقط این نیس، لنینگ میگه: از دید تغذیه ای، شیر کم چرب و بدون چربی، چیزی بجز یه بمب قند نیس.

اون می خواد توضیح بده که با حذف چربی از شیر، فقط قند اون باقی می مونه، ۱۲ گرم قند در هر فنجون! چربی موجود در شیر به تجزیه ویتامینای محلول درچربی مثل A و D واسه جذب بهتر، کمک می کنه. این ویتامینا، ممکنه بدون چربی، بخوبی جذب نشن و شما فقط یه نوشیدنی شیرین دارین که می تونه تعادل هورمونی پوستتون رو بهم بریزه.

تاثیر قند بر جوش صورت

جوش در اصل یه التهابه و یکی از بزرگترین محرکای التهاب، قند تصفیه شده هستش. وقتی که قند وارد بدن ما می شه، سطح انسولین ما رو زیاد می کنه که باعث التهاب سیستم بدنمون می شه.

واسه پوستای مستعد جوش، این یعنی یه تاول چرکی! هم اینکه اگه قند رو با شیر هورمونی مخلوط کنین، دچار مشکل میشین. لنینگ توضیح میده: اگه یه مریض به من بگه که شکلات باعث می شه جوش بزنه، تقریبا درسته که بگیم شکلات شیری که مواد تشکیل دهنده اصلی اش، شیر و شکر هستن باعث جوش می شه.

این دو ماده باعث تحریک جوشا می شن. نمی تونین عادت شکلات خوردنتون رو ترک کنین؟ پس شکلاتهای تلخ تر یا اصطلاحا تیره رو انتخاب کنین. اگه شما شکلات تیره ۷۰، ۸۰ یا ۹۰ درصد که قند کمتر و آنتی اکسیدان بیشتری داره بخورین، کمتر احتمال داره که جوش هاتون تحریک شن.

حرف آخر اینه که اگه می خواین چیزی بخورین که جوشتان رو تحریک می کنه، دست کم اونو عاقلانه انتخاب کنین!

بادام زمینی و ایجاد جوش

این آجیل محبوب، یه محرک جوشه. لنینگ میگه: ما از افراد مستعد به جوش خواستیم تا از بادام زمینی و اجناس اون استفاده نکنن، چون اونا شامل یه جور هورمون به نام آندروژن هستن که می تونه با تولید سبوم، فولیکولای روی پوست رو تحریک کنه و پس از اون، جوشا شدید شدن می شن.

این، یعنی ساندویچ کره بادام زمینی (یا تخم مرغ سرخ شده در روغن) که می خورید، می تونه به سرعت باعث چرب شدن پوستتون شه. مراقب روغن بادام زمینی در چیپسای سیب زمینی هم باشین چون معمولا باعث جوشای یهویی می شن.

لنینگ اشاره می کنه که اولین قدم واسه داشتن صورتی صاف تر، خوندن هوشمندانه برچسب مواد غذاییه.

ید و جوش صورت

ید واسه درمان جراحات خوبه و در بیشتر غذاهای مورد علاقه ما هست. نمک ید دار، مهمون اصلی بیشتر میزهای غذا هستش، اما مقدار خیلی از این ماده محرک هم در جلبک دریایی هست.

دوستداران سوشی توجه کنن!

جلبک آلگا، منبع دیگری از یده و اگه شما طرفدار اسموتیای سبزیجات یا ابر مکملای غذایی باشین، این سبزی به درد بخور، شک نداشته باشین بخشی از رژیم غذایی شماس. آلگا یه عنصر بسیار آبرسانه و می تونه فواید آنتی اکسیدانی و مراقبت در برابر آفتاب هم داشته باشه.

با اینحال، می تونه جوشای جوش ای رو شدید شدن کنه. پس بستگی به نوع آلگا و چگونگی گرفتن اون داره. لنینگ میگه: ما می خوایم که افراد دارای مشکل جوش از محصول جلبک آلگا استفاده نکنن، چون احتمال داره که بامصرف اون، دچار جوش شن.

با اینحال، ید حتی در سبزیجاتی مانند مارچوبه هم هست. مطالعلات نشون میدن که مقادیر کم از غذاهای پر از ید (۳ تا ۴ وعده در هفته) به احتمال کمتری باعث شدید شدن جوش می شن، اما مصرف بیشتر اون، می تونه باعث شدید شدن جوش در بعضی افراد شه.

در آخر، برخلاف باور عمومی، ۶۰ تا ۹۰ روز زمان میبره تا جوش تشکیل شه، یعنی تا سه ماه زمان میبره که جوشا نمایان شن. اگه فکر می کنین غذاهایی که می خورید، جوش هاتون رو تحریک می کنن، پس تلاش کنین بمدت یکماه، یه ماده محرک رو کنار بذارین و ببینین که متوجه فرقی میشین یا خیر.

شاید اگه امشب شکلات نخورین، تاثیری بر جوش فردای صورتتون نذاره اما اینکار رو ادامه بدین تا در آینده، صورتی صاف و بدون جوش داشته باشین.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *