چگونه از زندگی در زمان حال لذت ببریم؟

زندگی در زمان حال

آدم نباید فقط در مورد چگونگی صرف زمان خود فکر کنه، بلکه باید در مورد اینکه کجا این زمان رو صرف می کنه هم تفکر کنه!

سه منطقه وقتی مشخص هست که ذهن آدم می تونه در هر لحظه مشخصی بدانا راه یابد. این سه بازه وقتی گذشته، حال و آینده هستن. پس تفکر در مورد اندازه تمرکز ما بر این فریمای وقتی و تا حد امکان زیستن الان از اهمیت زیادی برخورداره.

شاید این سوال براتون به وجود بیاد که به چه دلیل تفکر در مورد زمان حال از اهمیت خاص ای برخورداره؟ جواب اینه که وقتی که روی گذشته تمرکز می کنین، به اندیشه های داغون کننده ای فکر می کنین که همیشه تو ذهن شما در حال رفت و اومد هستن. در واقع همیشه تو ذهن شما این افکار جریان پیدا میکنه که «اگه من این کار رو انجام می دادم چه می شد» ، «من هیچوقت نباید اون کار رو انجام می دادم» ، «اگه هیچوقت این اتفاق رخ نمی داد چه خوب می شد و چیزای دیگه ای به جز اینا.» هممون در طول روز اینجور سناریوهای ذهنی رو بارها در ذهنمون تقدیم حضوتون می کنیم و تموم این سناریوها در آخر واسه ما یه نتیجه رو به همراه دارن و اون پشیمونی است.

وقتی که ما بر گذشته تمرکز می کنیم، بیشتر تمرکز ما روی این موضوعاته که الان باید چه چیزایی داشتیم، چه کاری می تونستیم واسه خودمون انجام بدیم یا کدوم اتفاق که نباید تو زندگیمون رخ می داد اتفاق افتاده. یعنی، ما بیشتر از اقدامات انجام داده و انجام نشده گذشته خود پشیمونیم و همیشه در تلاشیم تا اونا رو جبران کنیم.

حدس بزنین در اینجور شرایطی چه اتفاقی میفته؟ ما شک نداشته باشین نمی تونیم کار خاصی انجام بدیم! پس دقیق شدن و فوکوس کردن روی گذشته فقط دلیل می شه که بر بعضی از یافته های منفی تمرکز کنیم که ذهن و روح و زندگی ما رو تغییر داده اما ما قدرت تغییر اونا رو نداریم.

تنها اثر روند ذهنی مرور همیشگی رویدادهای گذشته اینه که ما احساس بدی پیدا می کنیم و همیشه خودمون رو سرزنش انجام میدی. وقتی که اینطور احساس بدی پیدا کردیم زندگی به کام مون تلخ می شه و دیگه زندگی نمی کنیم. پس همونطور که می تونین ببینین، صرف زمان زیاد در گذشته و مرور خاطرات و رخدادهای بد اون دوران، واسه سلامت روان ما مناسب نیس.

“دیروز یه تاریخ گذشته، فردا در هاله ای از رمز و راز نهفتهه و امروز هدیه خداس، واسه همینه که ما اونو امروز می گیم”. – بیل کین

پس حالا بیایید به دقیق شدن و فوکوس کردن بر آینده نگاهی بندازیم. وقتی که ما در مورد آینده فکر می کنیم، تمایل داریم همیشه به موضوعاتی مثل موارد زیر فکر کنیم: «اگه این اتفاق بیفته چی می شه؟»، «اگه اینجور اتفاقی اتفاق نیفته سرنوشت من چی می شه؟»، «اگه پول کافی واسه انجام اون کار نداشته باشم چه اتفاقی میفته…؟» و این اصلا موضوع خوبی نیس. پس مشکل اصلی دقیق شدن و فوکوس کردن بر وقایع آینده که هنوز اتفاق نیفتادن چیه؟ این طرز تفکر باعث می شه که ما به طور کامل زندگی خود رو در هاله ای از نگرانی و استرس سپری کنیم.

چند سال پیش چند تن از روانشناسان، تحقیقات جالبی رو در این رابطه انجام دادن و یافته های اونا همه رو حیرت زده کرد. این محققان درزمان آزمایشات خود فهمیدن ۹۲ درصد از اون چه که افراد نگران اون هستن، هیچوقت اتفاق نیفتاده. و ۸٪ دیگه پیشگیری ناپذیر هستن، پس واقعا احتیاجی به نگرانی در مورد اونا وجود نداره. یعنی، اکثریت نزدیک به اتفاق اون چیزایی که ما نگران وقوعشان هستیم نگرانیای بی دلیلی هستن، چون هیچوقت اتفاق نمی افتند.

با خود فکر کنین که چقدر از زمانتان رو صرف فکر کردن درباره گذشته یا آینده می کنین. یعنی، در مورد مدت زمان صرف شده روی پشیمونی یا نگرانی هاتون فکر کنین. من مطمئنم که شمام با من در این رابطه که این جور افکار جزو الگوهای ناجور فکری هستن موافقید.

فقط سه فریم وقتی، گذشته، حال و آینده هست و با در نظر گرفتن سخنانی که در بالا مطرح شد، باید به این نتیجه رسیده باشین که زندگی در گذشته یا آینده بسیار بده، و پس تنها گزینه موجود زندگی الان است.

اگه ما بتونیم ذهنمون رو به شکلی تربیت کنیم تا با در نظر گرفتن قانون جانشینی، بیشتر روی حال حاضر تمرکز کنیم، شک نداشته باشین از پشیمونی و نگرانی دوری می کنیم و در طول زندگیمون کمتر با این حالات مواجه میشیم. پس سوال قبل دوباره مطرح می شه: ما چه کاری می تونیم انجام بدیم تا بیشتر روی حال حاضر تمرکز کنیم؟ اینجا سه رفتاری که می تونه موجب صرف زمان بیشتری الان شه ذکر شدن که مطالعه اونا به شما کمک می کنه تا بیشتر در حال زندگی کنین نه گذشته یا آینده.

  1. ۱۵ دقیقه اول روز رو به افکار خود اختصاص بدین

بدون این دست اون دست کردن بعد از این که از خواب بیدار شدید، ۱۵ دقیقه ابتدایی واسه تنظیم خلق و خویتون در باقی روز خیلی مهمه. چون که این بازه وقتی ، وقتیه که هم ذهن آگاه و هم ناخودآگاه شما فعال هستن. تنها یه یا دو دقیقه پس از بیدار شدن از خواب در تعیین سلامت فیزیکی شما خیلی مهمه چون که در همین یک تا دو دقیقه، هر گونه افکار برجسته ای مثل افکار مثبت یا منفی به ذهنتون خطور می کنه. هدف شما در این ۱۵ دقیقه باید تنها مشاهده نکات مثبت زندگیتون و فکر کردن به اونا باشه نه تغییر چیز خاصی.

  1. نکات کانونی رو در طول روز پیدا کنین

هر کدوم از ما در طول روز با فشارهای کاری و احساسی مختلفی مواجه هستیم و در تلاشیم تا به شکلی به زندگی خود ادامه بدیم ، پس بهترین راه پیدا کردن نکات کلیدیه که می تونن به ما کمک کنن تا فقط روی حال حاضر تمرکز کنیم نه گذشته و یا آینده. اگه شما در حال فروش و یا در جاده ها هستین، ممکنه بخواین در مورد لحظه ای که به ماشین خود می رسید یا لحظه ای قبل از ترک ماشین تون به عنوان راهی واسه تفکر در مورد حال حاضر فکر کنین. اگه شما در پشت میز کار خود هستین، شاید هر بار بلند شید و بشینین، یا با گوشی خود کار کنین تا بتونین تمرکزتون رو تنها روی زمان فعلی معطوف کنین. یعنی، با به کار گیری نکات کلیدی یا کارای خاص تلاش کنین فقط روی زمان حاضر تمرکز کنین نه گذشته و یا آینده. بازم خاطر نشون می کنم که قرار نیس شما چیزی رو تغییر بدین بلکه فقط قراره به حال حاضر فکر کنین.

دیروز رفته و فردا هنوز نیامده. ما فقط امروز رو داریم پس بیایید شروع کنیم.”

– مادر ترزا

  1. قبل از خواب بعضی نکات رو رعایت کنین

در آخر روز وقتی که در تختخواب هستین و آماده خوابیدن میشین، قبل اینکه ذهن ناخودآگاه کنترل بدنتون رو به دست گیرد واسه آخرین بار ، به این موضوع فکر کنین که چه احساسی دارین و چیجوری در مورد خود فکر می کنین. فقط افکار خود رو مورد بررسی قرار بدین، لازم نیس چیزی رو عوض کنه فقط کافیه کمی کارا و افکارتون رو سبک و سنگین کنین.

این سه روش ساده روشی هستن که به شما کمک می کنن تا روی حال حاضر خود و نه گذشته و آینده تمرکز کنین. من اصلا این موضوع رو که ما باید از گذشته درس بگیریم و واسه آینده خود برنامه ریزی کنیم نقض نمی کنم. اما چیزی که می خوام به زبون ساده به شما بگم اینه که ما نباید در هیچ کدوم از این زمانا چه گذشته و چه آینده زندگی کنیم.

درسته که کمی فکر کردن و صرف زمان واسه این بازه های وقتی بد نیس اما ما باید بر حال حاضر تمرکز کنیم. در مورد به کار گیری یکی از این رفتارها و یا تموم اونا فکر کنین و ببینین فقط در طول یه ماه چه تغییراتی در افکار و رفتارتون رخ میده.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *