چگونه از زوال عقل جلوگیری کنیم؟

poor sleep

دمانس (به انگلیسی: dementia)، یا خِرَدسودگی، (عربی:زوال عقل)، در پزشکی و روان پزشکی، مشکل طولانی و بعضی وقتا زیاد فرایندهای روانی به دلیل مریضی عضوی مغز که با تغییر شخصیتو نئاندرتال شدن و موقعیت ناشناسی و مشکل در حافظه و داوری و اندیشه همراه س. شایع ترین نوع دمانس، زوال عقل سالخوردگی یا مریضی آلزایمره.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ در بعضی از بیماریا، مانند شکل های جور واجور «زوال عقل»، افزایش سن و گذشته خانوادگی از عوامل بسیار موثر در دچار شدن هستن. این وسط «زوال عقل سالخوردگی» یا «فراموشی» یکی از شناخته شده ترین شکل های جور واجور این نوع فراموشی هستش.

با اینکه عوامل ژنتیکی و سن می تونن در دچار شدن به شکل های جور واجور بیماریای مربوط به فراموشی موثر باشن با این حال، پژوهشای علمی انجام پذیرفته، عادات نادرستی رو در سرعت بخشیدن به دچار شدن به اونا و افزایش مخاطرات شناختی بر شمرده ان. در ادامه بعضی از این عادات قابل تغییر رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

تغذیه نادرست

درسته که در مورد تغذیه درست آگاهی زیادی دارین اما با این حال بهتره از نقش بسیار موثر اون بر سلامت مغز هم بدونین. دکتر «هوارد فیلیت» رئیس انجمن فراموشی آمریکا در این باره میگه: “مغز نیازمند چربیای سالم، پروتئین بدون چربی، ویتامین و مواد معدنیه.”

هم اینکه پژوهشای انجام پذیرفته در این مورد نشون دادن، آدمایی که در رژیم غذایی اونا، چربیای اشباع شده بیشتری هست، بیشتر در برابر دچار شدن به زوال عقل قرار دارن. بهترین رژیم غذایی که می تونین از اون پیروی کنین، به کار گیری مقادیر فراوون میوه، سبزیجات، آجیل و غلاته.

کره رو با چربیای مفیدتر دیگری مثل روغن زیتون جانشین کنین و اندازه مصرف گوشت قرمز رو کم کنین. به جای گوشت قرمز از منابع دیگه پروتئین مثل مرغ و ماهی استفاده کنین.

جدی نگرفتن دردهای طولانی

دکتر فیلیت عقیده داره که نبود جدی گرفتن فشار خون بالا و دیابت می تونه خطر دچار شدن به بیماریای مربوط به زوال عقل از جمله فراموشی رو زیاد کنه. ایشون میگه، دچار شدن به دیابت می تونه تا ۷۳ درصد، خطر دچار شدن به مریضی زوال عقل رو هم بالا ببره.

داشتن فشار خون بالا، خصوصا در میانسالی، می تونه خطر دچار شدن به آلزایمز و زوال عقل رو زیاد کنه که واسه هر دو دسته از این بیماران، دارو درمانی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی می تونه خطر دچار شدن به این نوع از فراموشیا رو کم کنه. واسه دوری از بیماریای طولانی بهتره واسه بررسی وضعیت سلامت خود دائم با دکتر در رابطه باشین.

دکتر «کلیفورد سیگال»، از نورولوژیستای مرکز سلامت سانتا مانیکای کالیفرنیا در این باره میگه: “آدمایی که با مراجعه به دکتر وضعیت فشار خون، قند و دیابت خود رو مورد بررسی قرار میدن، می تونن این وضعیت سلامت خود رو در کنترل بهتری داشته باشن.”

کشیدن سیگار

به گفته دکتر فیلیت، سیگار، ۴٫۷۰۰ ترکیب شیمیایی داره که بیشتر اونا هم شدیدا سمی هستن. تحقیقات نشون دادن که افراد سیگاری در خطر بیشتر دچار شدن به شکل های جور واجور بیماریای زول عقل خصوصا فراموشی قرار دارن که بعضی وقتا تا بیشتر از ۷۹ درصده. خبر بسیار خوب اینه که آدمایی که قبلا سیگار می کشیدن، با خطر کمتری روبرو هستن که خود می تونه انگیزه خوبی واسه ترک سیگار باشه.

داشتن سبک زندگی نشسته

بیشتر از یه میلیون فرد گرفتار به فراموشی در آمریکا، آدمایی هستن که فعالیتای بدنی کمی دارن. هم اینکه حدود یه سوم مردم این کشور هم غیرفعال هستن. دکتر فیلیت میگه: “تحقیقات و پژوهشای قوی انجام شده در این مورد نشون میدن، فعالیت بدنی واسه مغز موثر بوده، خطر دچار شدن به بیماریایی که با افزایش سن شکل می گیرن رو کاهش و حتی مرگ رو هم به تاخیر میندازه.”

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد می کنه که تموم بزرگسالان دست کم ۱۵۰دقیقه در هفته ورزشایی چون ایروبیک رو بکنن که چیزی در حدود نیم ساعت ورزش روزانه و ۵ روز در هفته س.

نبود تحریک کافی مغز

همونقدر که فعالیت واسه بدن لازمه، مغز هم به تحریک و فعالیت نیاز داره. اینکه ساعتای طولانی وقت خود رو روی کاناپه و به پوچی بگذرونین تنها خطر دچار شدن به بیماریای زوال عقل رو در شما زیاد می کنه. دکتر «هیثر اشنایدر» مسئول بخش علمی انجمن فراموشی آمریکا در این باره میگه:

“سرگرم و مشغول نگه داشتن مغز می تونه به عصبای مغز واسه ایجاد رابطه بهتر کمک کنه.” حل کردن جدول، بازیایی که نیاز به فکر کردن دارن یا ایجاد رابطه موثر در کلاسای آنلاین و یا دانشگاه می تونه به فعالیت بیشتر مغز برسه.

تنهایی

سال گذشته، محققان مرکز تحقیقات زنان بیمارستان بیرگام، به بررسی رابطه بین پروتئینی به نام beta-amyloid و دچار شدن به فراموشی پرداختن. دکتر فیلیت در مورد نتیجه این تحقیق میگه، آدمایی که تنهاتر هستن، تعاملات اجتماعی کمتری دارن و درونگراتر هستن، بیشتر در برابر دچار شدن به فراموشی قرار دارن. مثلا شرکت تو یه کتابخونه عمومی، انجام فعالیتای داوطلبانه و یا حضور در مراکز نگهداری حیوانات می تونن بسیار موثر باشن.

کمبود خواب

دکتر فیلیت عواملی چون کمبود خواب، توقف تنفس یا آپنه رو از عوامل موثر در افزایش دچار شدن به بیماریای فراموشی از جمله فراموشی می دونه. هم اینکه ۱۵ درصد از مبتلایان به فراموشی مشکلات مربوط به خواب رو دارن.

در دیگه تحقیق انجام شده در این مورد که یافته های اون در نشریه «فراموشی و زوال عقل» به منتشر کردن رسید، نشون داده شد، ۷٫۵۰۰ زن که کمتر از ۶ ساعت در شبونه روز می خوابیدن، خطر دچار شدن به زوال عقل در اونا تا ۳۶ درصد زیاد شد. واسه اینکه بتونین این خطر رو کم کنین، زمان مشخصی رو واسه رفتن به تختخواب در نظر بگیرین تا از اینجور مخاطراتی دوری به عمل بیارید. هم اینکه بهتره دو تا سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورین تا به وضعیت خواب خود کمک کرده باشین.

خواب زیاد

مسلمه که الگوهای خواب در سنین جور واجور با تغییراتی همراه می شن. زوجی که تازه بچه دار شدن شاید سه تا چهار ساعت در شبونه روز می خوابن اما یه فرد بازنشسته ممکنه حدود ۹ ساعت در شبونه روز بخوابه. در مطالعه ای که در مورد قبلی بدون گفته شد، به طور همزمان به بررسی خواب بیشتر از اندازه پیشنهاد شده نیر پرداخته شد. زنائی که بیشتر از ۸ یا ۹ ساعت در شبونه روز می خوابن، بیشتر در برابر دچار شدن به مریضی زوال عقل قرار می گیرن.

دکتر سیگال در این باره میگه: “بعضی از بیماران واسه بهتر شدن وضعیت بی خوابی خود از داروهایی چون Benadryl استفاده می کنن که یه جور آنتی هیستامین به حساب میاد. این دارو به کم شدن اندازه ترکیبات شیمیایی مغز میرسه. این در حالیه که یکی از داروهای درمان فراموشی واسه افزایش همون ترکیبیات شیمیایی در مغز کاربرد داره.” پس لازمه حتما با پزشکان در مورد مصرف شکل های جور واجور داروها واسه درمان بی خوابی مشورت کنین.

کشف روشی جدید واسه درمان فراموشی

دلیل فراموشی چیه؟

فراموشی ما

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *