چگونه اعتماد بنفس پیدا کنم؟

Boost-Your-Self-Esteem

داشتن اعتماد به نفس یه انتخابه که میتونه زندگی شما رو از این رو به اون رو سازه، از همین امروز واسه گرفتن اون تلاش کنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ وقتی اعتماد به نفسمون بالا بره، بیشتر واسه خود ارزش قائل میشیم و هم اینکه خوشحال تر و با انگیزه تر هستیم.

جالبه بدونین این تاثیر از نظر علمی هم ثابت شده و اسکنای مغز، اون رو نشون دادن. وقتی اعتماد به نفس بالا باشه ارتجاعی تر هستیم و به واسطه رد شدن و شکست کمتر آسیب می بینیم، هم اینکه کمتر در برابر اضطراب قرار می گیریم.

با اینحال اثرات مثبت، کار کردن روی اعتماد به نفس اهمیت خاص ای پیدا می کنه. فرمول جادویی تقویت اعتماد بنفس چیه؟

۵ راه موثر هست که می تونین با کمک اونا به افزایش قدرت اعتماد بنفس خود کمک کنین:

۱. از اظهارات مثبت، به درستی استفاده کنین.

همه از اظهارات مثبتی مانند ” می خوام به موفقیت بزرگی دست پیدا کنم ” سود نمی برن. اینجور جملاتی واسه کسائی کاربرد داره که اعتماد بنفسشان بالا هستش، نه کسی که هنوز سطح اعتماد بنفسش پایینه. دلیلش اینه که تاثیر بسیار مثبت دقیقا مخالف اون چیزیه که واقعا درباره خودشون فکر می کنن. اظهاراتی واقع گرایانه تر مانند ” می خوام واسه موفق شدن خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کنم ” واسه اونایی که هنوز اعتماد بنفس بالایی ندارن قابل باورتره و می تونه اعتماد به نفسشون رو تقویت کنه.

۲. قابلیتای خود رو شناسایی کنین و اونا رو پرورش بدید.

قسمت بزرگی از اعتماد به نفس به خاطر انجام کارایی بدست میاد که در اونا خوب هستیم. ببینین در چه کاری خوب هستین و بیشتر اون رو انجام بدین. اگه آشپزی تون خوبه، بیشتر واسه دوستان و خونواده آشپزی کنین و اگه استقامتتان در پیاده روی بالا هستش می تونین در یکی از برنامه های پیاده روی شرکت کنین. با نشون دادن توانایی و کسب موفقیت در زمینه هایی که براتون مهمه، حس ارزش دادن به خودتون رشد می کنه. موقعیتا و حرفه هایی پیدا کنین که بتونین توانایی و توانایی تون رو به نمایش بذارین.

۳. بیاموزید که تعریف بقیه رو قبول کنین.

وقتی روی خودمون نظری منفی داریم تعریف بقیه رو هم نمی تونیم خیلی راحت قبول کنیم و باحال اینجاس وقتی اینجور اتفاقی میفته که بیشتر از هر زمان دیگری به تعریف بقیه نیازمندیم. پس تلاش کنین تعریفا رو حتی اگه براتون عجیب هم باشه قبول کنین. بهترین راه واسه تحمل تعریف بقیه، آماده کردن واکنشایی مناسبه مانند گفتن ساده یه ” متشکرم ” و یا ” نظر لطف شما هستش “. بعد از انجام این کار، کم کم می بینین که راحت تر می تونین تعریف بقیه رو قبول کنین.

۴. از خودتون ایراد نگیرین.

اعتماد به نفس پایین معمولا منتهی به افزایش انتقاد از خود می شه که در آینده منتهی به آسیب دیدن بیشتر اعتماد به نفس می شه. این جاییه که دلسوزی واسه خود، پا به میدون میذاره. هر زمان شروع به افکار انتقادی درباره خودتون کردین صبر کنین و از خود سوال کنین اگه یکی از دوستانتون هم بود اینجور فکری درباره اش می کردین. ما نسبت به بقیه بیشتر از خود مهربانیم پس تلاش کنین خود رو مانند بقیه ببینین، این کار به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کنه.

۵. ارزش واقعی خود رو تایید کنین.

از قابلیتایی که دارین یه لیست درست کنین که بتونه روی اعتماد به نفستون تایر داشته باشه. مثلا اگه در گرفتن یه شغل شکست خورده موندین چیزی که باعث می شه کارمندی عالی باشین رو لیست کنین. بعد با نوشتن اینکه به چه دلیل این توانایی مهمه و مورد استقبال بقیه قرار میگیره، روی یکی از نقاط تمرکز کنین. این تمرین رو به مدت یه هفته هر روز انجام بدین و می بینید که اعتماد به نفستون افزایش پیدا می کنه.

با کار کردن روی اعتماد به نفس خود، اون رو قوی کنین و از حالت شکنندگی خارج کنین. داشتن اعتماد به نفس می تونه تاثیر عجیبی روی زندگی تون داشته باشه.

واسه دوست داشتن خود چیکار باید کرد؟

تعریف اعتماد به نفس چیه؟

افزایش اعتماد به نفس دکتر کرمانی چیجوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *