فریلنسرا آدمایی هستن که کار و کاسبی اونا، نه زمان محوره و نه مکان محور. بر خلاف کار و کاسبیای سنتی قرن بیستمی که انجامش، بیشتر در جا و زمان خاص ممکن بوده و خریدار و فروشنده خدمات، باید در اکوسیستم خاصی مبادله محصول کنن، فریلنسرا هم از نظر روش سرویس دهی و هم جا و زمان سرویس دهی، پیرو عاملایی که در کار و کاسبیای سنتی تماشاگر هستیم، نیستن. شاید جذابیت کار فریلنسرا هم همین باشه که میتونن حتی در زمان استراحت روی کاناپه اتاق یا در حال سوار شدن به هواپیما یا قطار، خدمات ارائه کرده و ثانیه ای و ساعتی، درامد زایی کنن.

درامد فریلنسرای فوق حرفه ای، بعضی وقتا از اداره ای با ده ها کارمند هم بیشتره. این ادعا رو هکرهای کلاه سفید، کارشناسان بلاک چین، بورس بازه های حرفه ای و تولید کنندگان محتوای پیشرفته واسه سایتا و شرکتا، خوب درک میکنن. کارآفرینی دیجیتالی و کار و کاسبیای مجازی، تجارت الکترونیک رو روز به روز به واقعیتی مسلم در دهکده جهانی تبدیل کرده و اندازه سود بیاری خیره کننده و فوق العاده ای رو واسه فعالان این میدون به ارمغان آورده. شما واسه درک محدود این وضعیت، نگاهی داشته باشین به ارزش بازاری شرکتای فناوری اطلاعات در بازار بورس ضعیف و معمولی ایران و وضعیت اونا رو با شرکتای غول سیمانی و غذایی و تجهیزاتی و دارویی و خودرویی مقایسه کنین.

فریلنسرا، روز به روز بر تعدادشون اضافه می شه.

مهم نیس شما مدرس آموزش زبون چینی هستین یا مترجم زبون آلمانی یا حتی متخصص طراحی نقشه های ۲ بعدی یا ۳ بعدی و حتی تایپیست و ویرایشگر و حروف چین و فوتوشاپ کار! اگه مهارتی دارین، از مهارت خود در هر جا و هر زمان می تونین درامد زایی کنین. خیلیا در دنیا، نیازمند مهارت شمان. خیلیا خبر ندارن که فلان کار رو شما در فلان زمان، به فلان قیمت می تونین انجام داده و تحویل بدین. این رو خیلیا نمی دونن و شمام خبر ندارین که چه آدمایی به مهارت شما نیاز دارن.

دوستی چندی قبل از راه آموزش زبون انگلیسی تخصصی به دانشجویان ایرونی و غیر ایرونی ساکن لندن از راه اسکایپ، درآمدی بدست آورد که در ۵ سال تدریس زبون انگلیسی در آموزشگاهای تهران بدست نیاورده بود. آموزش اینترنتی زبون تخصصی و درآمد به پوند انگلیس! آنهم از یکی از شهرستانای استان کرمان، خدمات اطلاعاتی و آموزشی به دانشجویان زیاد در نقاط جور واجور لندن و منچستر ارائه میکرد.

شاید سوال کنین چه نیازه دانشجویی در پایتخت زبون انگلیسی جهان، آموزش زبون انگلیسی رو از شهرستانای استان کرمان بیاموزد! جواب روشنه. هر یک ساعت تدریس زبون انگلیسی در انگلستان، چندین برابر تدریس زبون انگلیسی در خارج از این کشوره. چه راهی بهتر از آموزش زبون از راه اینترنت و رفع اشکال ۲۴ ساعته با مدرس ماهر؟

یا دوستی که شرکتی فعال و موفق با ۱ کارمند مستقر و ده ها کارمند غیر موجود در هندوستان (سرزمین شگفتیا) داره و با OUT SOURCING (برون سپاری) پروژه ها به فریلنسرها، درآمد زیادی کسب کرده. اینا فقط مثالایی از موفقیتا و واقعیتای فریلنسرهای حرفه ای در ایرانه.

واسه اینکه در دنیای فریلنسرا فعال شیم، بهتره با سایتای معروف و محبوب فریلنسرا آشنا شیم. گزارش امروز ما شما رو با چندین سایت مطرح فریلنسر آشنا میکنه که شما می تونین با ثبت نام در اونا، خدمات و مهارتای خود رو معرفی کنین. هر چند موفقیت در دنیای فریلنسرا،‌ محدود به پرتالای معروف شده زیر الذکر نیس.

فریلنسر دات کام

Freelancer (با نام قبلی GetAFreelancer) یه سایت فریلنسینگه که بیشتر از ۱۰۰ نوع جور واجور از مشاغل موجود واسه فیلنسرها رو ارائه می‌دهد. اگه در مورد IT، تولید محتوا، برنامه‌نویسی، طراحی و… مهارت‌های لازم رو داشته باشین، Freelancer به شما کمک می‌کنه تا یه مشتری پیدا کنین. Freelancer واسه نویسندگان عالیه تا بتونه کار خود رو با ارائه مطالب زیادی شروع کنن. بعضی از مشتریان به بیشتر از ۵۰۰ مقاله نیاز دارن تا براشون نوشته شه.

کانتنت مارت

از دیگر پرتالای محبوب فریلنسرها میشه به کانتنت مارت اشاره کرد. واسه برون‌سپاری تولید محتوا یا پیدا کردن شغل، ContentMart یکی از معروف‌ترین وب‌ سایت‌ها در سال‌های گذشته بوده.
واسه مشاهده جزییات بیشتر و پیشنهاد کار باید در سایت ثبت‌ نام کنین. ContentMart جز انجمن‌های بسیار قدیمی به حساب می‌رود و پلی میان کارفرما و افرادیه که به‌دنبال درآمد آنلاین هستن.

آپ ورک

از سایتای مطرح فریلنسری میشه به آپ ورک اشاره کرد.

از مدعیان فریلنسری بوده و مشاغل زیادی در اون فعال هستن. اندازه درآمدی که فریلنسرها از این سایت دارن خیلی بالا نیس اما همیشه محل درآمد خوب اما کم واسه حرفه ایا بوده.

کرایگس لیست

سایت Craigslist مقصد مطرح در کشورمون نیس اما بازم یکی از جذاب ترین و آسونترین پرتالای واسه پیدا کردن شغلای تولید محتوا واسه فریلنسرها حساب می شه. هدف اصلی Craigslist اینه که تیم محلی برقرار کنه اما شما فقط به شهر خود محدود نمی‌شید. نگاهی به دور و بر بندازین و ببینین چه ‌چیزی می‌تونید پیدا کنین؛ هزاران شرکت و پست شغلی واسه نوشتن وبلاگ‌ها، مقالات و وب‌سایت‌ها در دسترسه.

تاپ تول

سایت TOPTAL.COM  از دیگر سایتای مطرح فریلنسرها حساب  می شه.
شبکه اختصاصی واسه بهترین فریلنسرهای بخش فناوری اطلاعات و طراحان و کارشناسان امور مالی واقتصادی که میتونن با نتورکینگ و آشنایی با کارفرمایان بزرگ، خدمات جور واجور ارائه کنن و درامد دیجیتالی داشته باشن.

سایت گورو

سایت گورو رو باید یکی از مطرح ترین سایتای فریلنسری دنیا دونست. ۳ میلیون فریلنسر در اون ثبت نام کرده و از زمان راه اندازی، بیشتر از ۱ میلیون سفارش کار در اون با موفقیت از راه پیمانکاران دور کار  تحویل کارفرما شده.  درامد ۲۵۰ میلیون دلاری مورد ادعای گورو در این مدت، مصداقی از پر طرفداران بودن سایته. محیطی امن و فعال واسه دورکارها و کارفرمایان در سراسر جهان. انتشار فرصت شغلی در این سایت هم مجانیه.

۹۹ دیزاین

بهشت طراحان گرافیکی ۲ بعدی و ۳ بعدی رو میشه ۹۹ دیزاین دات کام دونست. جایی مثل تم فارست که محبوب ورد پرس کارا بوده و میشه با صدها هزار طراح وب و پوستر و کارت تبلیغاتی و بروشور و انیماتور، آشنا شد و تعامل کرد و پروژه های خوبی رو به آخرسر رساند. ۴۴۴ هزار برگشت کار موفق در این سایت ثبت شده.

صبحت از تم فارست شد.
اگه در طراحی پوسته های ورد پرس فعال هستین، این سایت رو هم یادتون نره که واسه کارآفرینان و آدمایی که به دنبال طراحی سایت هستن، پوسته های آماده این سایت، انتخاب پایانی رو بسیار آسون میکنه. اخرین سایت هم آدمای ساعتی اسمشه. بله! PEOPLE PER HOUR یا کار ساعتی یا هر اسمی که شما دوست دارین براش انتخاب  کنین. داستان اینه که شما ساعتی می تونین براساس مهارت خود از کارفرما درآمد به دست بیارین. کارکرد با سایت و ثبت نام آسونه. کافیه به بخش HOW IT WORKS برید. همه سایتای فریلنسری رو اول به بخش چیجوری کار میکنه و درباره ما برید تا اطلاعات جامعی درباره پلتفرم و اکو سیستم اون به دست بیارین.

اگه شمام تجربه فعالیت به عنوان فریلنسر دارین در اختیار ما بذارین. اگه سابقه فعالیت در این سایتا یا هر سایت فعال فریلنسری داشتین هم در اختیار ما بذارین. اگه تازه می خواید به دنیای جذاب و هیجان انگیز فریلنسری ملحق شید و زبون انگلیسی بلد نیستین، نگران نباشه.

اکانتی در توییتر  و اینستاگرام و فیسبوک واسه خودتون دست وپا کنین. در آپارات و یوتیوب چند ویویدی جذاب درباره مهارت خود درست کنین و در شبکه های مجازی به صورت غیر مستقیم، جریان سازی کنین. تبلیغ مستقیم دیگه در رسانه های سنتی هم جواب نمیده. چه برسه به فضای مجازی. مردم به دنبال محتوای آموزشی هستن. مهم نیس در چه موضوعی بلد هستین محتوا تولید کنین. محتوای خوب و با کیفیت که دردی از مردم دوا کنه، همیشه مشتری داره و مشتریان رو به سمت شما هدایت میکنه. فریلنسر خوب مثل بورس باز خوب، خیلی صبوره و همت و خلاقیت بالا داره تا با دنیای ۸ صبح ۴ عصر خداحافظی کنه.