شیائومی (انگلیسی: Xiaomi) یک شرکت چینی طراحی و تولید محصولات الکترونیک است و مقر آن در پکن قرار دارد. این شرکت، از بزرگ‌ترین شرکت‌ها در زمینه طراحی، توسعه و فروش تلفن‌های هوشمند، نرم‌افزار تلفن همراه و لوازم الکترونیکی مصرفی، لوازم خانگی و ابزار است. از ابتدای انتشار نخستین گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۱، شیائومی سهم بزرگی از بازار های آمریکا، پکن، هنگ کنگ و هند را بدست آورد و آن را به دامنه گسترده‌تری از لوازم الکترونیکی مصرفی گسترش داد. این شرکت پس از سامسونگ، دومین تولیدکنندهٔ بزرگ تلفن‌های هوشمند در جهان است که رابط کاربری آن‌ها MIUI است.

میزان فروش

شیائومی در سال ۲۰۲۰ توانست ۱۴۶٫۳ میلیون دستگاه تلفن هوشمند، به فروش برساند. تا اوت ۲۰۲۱، سیستم‌عامل اختصاصی شیائومی موسوم به می‌یوآی، ماهانه بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.

در سه‌ماهه دوم ۲۰۲۱، شیائومی با گذشتن از اپل، توانست به دومین فروشنده تلفن‌های هوشمند در جهان تبدیل شود و ۱۷ درصد از بازار جهانی این محصول را در اختیار گرفت. بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت، لی جون، بیست و سومین مرد ثروتمند چین بنابر اعلام مجله فوربس است. شیائومی، جوان‌ترین شرکت در فهرست فورچون جهانی ۵۰۰ است و در رتبه ۳۳۸ این فهرست، قرار دارد.

این شرکت تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، بیش از ۲۲٬۰۷۴ کارمند دارد.

محصولات

شیائومی در تولید گوشی‌های هوشمند توانسته در سال‌های اخیر مشتریان زیادی جذب خود کند و یکی از پرفروش‌ترین شرکت‌ها در زمینه فروش گوشی‌های هوشمند باشد.

امروزه خانوادهٔ xiaomi پرچم‌داران و مهم‌ترین گوشی‌های این شرکت هستند و Poco – Redmi دیگر محصولات می‌باشند.

در سال 2010، شرکت شیائومی با معرفی اولین گوشی هوشمند خود با نام Mi 1، وارد بازار تلفن همراه شد. این گوشی با قیمتی بسیار مناسب و با سخت‌افزار بسیار قوی، مورد استقبال بسیاری از کاربران قرار گرفت. پس از معرفی این گوشی، شرکت شیائومی به‌سرعت به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در چین تبدیل شد.

Mi(Xiaomi) در سال ۲۰۱۵ توانست رکورد فروش بیشترین گوشی در ۲۴ ساعت را از آن خود کند که همین امر به ثبت رکورد گینس به نام این شرکت منجر شد. این شرکت در میان مردم به «اپل شرق» شهرت یافته‌است.

فروشگاه اپلیکیشن‌ها

این شرکت در اکتبر ۲۰۱۴ اقدام به راه‌اندازی فروشگاه اختصاصی اپلیکیشن برای سیستم عامل اندروید در گوشی‌های شیائومی نمود که توانست تنها ظرف چند ماه رقم دانلود بسیار بالایی را به خود اختصاص دهد. اپلیکیشن استور شیائومی که اکنون تنها به کاربران چینی خدمات می‌دهد هم‌اکنون در هر روز به‌طور متوسط ۵۰ میلیون دانلود اپلیکیشن از آن صورت می‌پذیرد و آمارها نشان می‌دهد که در استور یادشده تنها بیش از ۳۰۰۰ اپلیکیشن به‌صورت ویژه برای تبلت Mi Pad این شرکت توسعه داده شده‌اند. در نوامبر ۲۰۱۴ شیائومی برای ۱۰ میلیاردمین دانلودی که از این فروشگاه صورت گرفت، جشن ویژه‌ای را برپا نمود.

شیائومی در زمینه توسعه و تولید گوشی‌های پر‌قدرت مقرون‌به‌صرفه پیشگام است

طبق گفته وب‌سایت Android Authority در این زمینه، شیائومی تا سال 2014 میلادی آماده ورود به بازارهای بین‌المللی شده بود. با معرفی شیائومی می3، این شرکت چینی موفق شد به فرمول کلی خود مبنی بر عرضه‌ دستگاهی که حاشیه‌ سود کمی داشته باشند، دست پیدا کند. همچنین، در اقدامی قابل توجه، روند فروش فوری گوشی‌ها از طریق فروشگاه‌های آنلاین را به رویکردی عادی تبدیل کرد، در حالی که شرکت‌های دیگر پس از رونمایی از گوشی‌های خود تاریخ مشخصی را برای عرضه گوشی به بازار تعیین می‌کردند، شیائومی استراتژی خود را بر مبنای فروش لحظه‌ای استوار کرد.

این دو استراتژی راهگشا، به شیائومی کمک کردند حاشیه‌ سود فروشنده و هزینه‌های مربوط به نگه‌داری حجم زیادی از محصولات در انبار را کاهش دهد. این استراتژی به اندازه‌ای کارآمد بود که شیائومی در سال 2014 میلادی موفق شد 18.7 میلیون گوشی می‌3 را به فروش برساند و تنها ظرف چند ساعت تمام گوشی‌های این شرکت در بازارهای بین‌المللی به‌فروش رسید.

شیائومی برای تسلط بر بازار هند به استراتژی تجاری پیچیده یا زمان زیادی نیاز نداشت. تا سال 2017 میلادی، شیائومی موفق شد با عبور از سد سامسونگ به محبوب‌ترین برند موبایل در بازار پرسود هند تبدیل شود. امروزه شیائومی 21 درصد سهم بازار موبایل کشور هند را در اختیار دارد و رتبه اول را به خود اختصاص داده است. این شرکت چینی در سطح بین‌المللی تنها سامسونگ و اپل را بالاتر از خود می‌بیند و سومین تولیدکننده گوشی‌های هوشمند در بازار شناخته می‌شود. 

معرفی دستگاه‌های سری ردمی و پوکو به شیائومی اجازه داد فروش گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و سهم بیشتری از بازارهای بین‌المللی را به‌دست آورد. از آن زمان تاکنون، شیائومی مدل کسب‌و‌کار خود را به‌شکل قابل توجهی اصلاح کرده و اکنون در کنار عرضه‌ گوشی‌های پرچم‌دار گران‌قیمت، از کانال‌های آفلاین نیز اقدام به‌فروش گوشی می‌کند تا فروش محصولات از فروشگاه‌های آنلاین تنها منبع درآمد این شرکت نباشد. استراتژی شیائومی برای عرضه‌ گوشی هوشمند از طریق فروشگاه‌های آنلاین همچنان ایده‌ جالب توجهی است و به اندازه‌ای موفق بوده که الگوی بازیگران جدیدی مثل شرکت ناتینگ (Nothing) شده است.

شیائومی در سال 2018 میلادی حاشیه‌ سود خود پس از کسر مالیات را به پنج درصد رساند تا اطمینان حاصل کند فاصله رقابتی خود با رقبا را حفظ خواهد کرد. البته مسیر سوددهی شیائومی تنها محدود به گوشی‌های هوشمند نمی‌شود و این شرکت برای افزایش درآمدهایش از استراتژی‌های تجاری دیگری نیز استفاده می‌کند.

اکوسیستم بزرگ شیائومی

شیائومی در طول یک دهه گذشته، توانسته است اکوسیستم گسترده‌ای پدید آورد که شامل صدها برند همکار است. شیائومی بخش اعظم درآمدهای خود را از طریق فروش گوشی‌های هوشمند کسب می‌کند، اما افزون‌ بر تولید گوشی، محصولات متنوعی مثل لامپ، جاروبرقی  مسواک، تلویزیون و حتا کفش هوشمند را تولید و روانه بازار می‌کند.

تلاش‌های شیائومی برای گسترش اکوسیستمش از رابط کاربری MIUI شروع شد. شیائومی خیلی زود متوجه شد که تمرکز روی توسعه نرم‌افزار می‌تواند درآمدهایش را به‌شکل قابل توجهی افزایش دهد. درست مشابه رویکردی که گوگل برای سیستم‌عامل اندروید، رابط کاربری اندروید و فروشگاه نرم‌افزاری اتخاذ کرد و توانست به سودآوری کلانی رسید.

واقعیت این است که شیائومی از طریق فروش سخت‌افزار سود خیلی زیادی مشابه شرکت‌های بزرگی مثل اپل و سامسونگ به‌دست نمی‌آورد، اما از طریق فروش تم، پس‌زمینه‌های جذاب، صدای زنگ و غیره در رابط کاربری MIUI به سود قابل توجهی دست پیدا کرده است. بد نیست بدانید که شیائومی خودش را شرکتی آنلاین و اینترنت‌محور و نه یک شرکت سخت‌افزاری می‌داند.

 

نمایندگی رسمی تعمیرات شیائومی