وقتی که تصمیم می گیریم با هواپیما سفر کنیم، اضطراب پرواز با هواپیما پیشگیری ناپذیر میشه اما می تونیم اجازه ندیم مریض شدن در هواپیما در برنامه سفر ما اخلال بسازه. کارشناسان فکر می کنن هواپیما مکان بسیار آلوده ایه. هم اینکه، شرایط سفر با هواپیما به گونه ایه که باید اقدامات پیشگیرانه ای واسه حفظ سلامتی خود اتخاذ کنیم.
در ادامه به ۱۶ مورد از بایدها و نبایدهای سفر با هواپیما می پردازیم.

۱- پا برهنه راه نرید

در زمان سفر با هواپیما اتقاقات مختلفی میفته؛ از استفراغ و خون دماغ شدن مسافران گرفته تا شکستن ظروف شیشه ای. بعضی از مسافران پا برهنه در هواپیما راه می رن اما باید بدونین که کف هواپیما بسیار آلوده س و علاوه بر این ممکنه تیکهای شیشه داخل پاهاتون بره.

 

 

۲-  نوشیدنی یخ دار نخورین

طبق تحقیقاتی که روی تانکرهای آب هواپیماها انجام شده، تعداد کمی از اونا از استانداردهای بهداشتی بهره مند هستن. البته از سال ۲۰۰۹ با بالا رفتن استانداردها، بیشتر هواپیماها دیگه از آب این تانکرها استفاده نمی کنن اما تیکهای یخ مورد استفاده اونا بیشتر از همون آب درست می شه.
اما باید بدونین که این تانکرها قدیمی بوده و آزمایشا نشون داده شامل باکتری هستن.

۳- تموم طول پرواز رو روی صندلی نشینین

در هواپیما خطر بروز ترومبوز سیاهرگی عمقی (یه جور لختگی خونی که معمولا در پاها اتفاق می افته) بالاتر میره. ساعتی یه بار، چند دقیقه ای راه برید و وایس تاده بدن خود رو کش بدین تا از بروز این مشکل جلوگیری کنین. اگه نمی تونین از جای خود بلند شید، همانجا روی صندلی زانوها رو یکی در میان تا قفسه سینه بالا بیارین و بچرخونین. هم اینکه از پوشیدن لباسای تنگی که گردش خون رو در بین پرواز کم می کنن دوری کنین.

۴- از لنزهای چشمی استفاده نکنین

در بین پرواز به جای لنزهای چشمی از عینک استفاده کنین چون هوای داخل کابین هواپیما بسیار خشکه و با وجود لنز می تونه باعث سوزش چشما شه.
هم اینکه، ممکنه در بین پرواز به خواب برید و لنزها به چشماتون آسیب بزنن.

 

۵- دریچه هوای بالای صندلی رو نبندید

 

اگه به دلیل جریان هوا احساس سرما می کنین، بهتره به جای بستن دریچه هوا، لباس کلفت تری مثل یه سوییشرت بپوشید. هوای قابل تنظیم بالای صندلی باید شدتی متوسط یا زیاد داشته باشه تا میکروبای موجود در هوای هواپیما رو از شما دور کنه.

۶- اگه غذایی روی میز جلوی صندلی افتاد اونو نخورین

میزهای کوچیک جلوی صندلیای هواپیما رو تنها روزی یه بار دستمال میکشن اما اونا رو استرلیزه نمی کنن، در حالی که مسافران واسه کارای مختلفی از اونا استفاده می کنن. طی تحقیقی معلوم شد تعداد باکتریای روی این میزها از تعداد باکتریای موجود روی دکمه سیفون توالتا بیشتره.

۷- از پتوهای هواپیما استفاده نکنین

پتوها و بالشای هواپیما هم در پروازها زیادی استفاده می شن و تا قبل از پایان روز خوب شسته نمی شن. در حالی که بالش و پتو مکان مناسبی واسه زندگی میکروبا و شپشا و انتقال اونا از شخصی به شخص دیگه هستن.

۸- آب بخورین

هوای مصنوعی داخل کابینای هواپیما رطوبت کمی داره چون به شکلی تنظیم می شه که آدما بتونن در ارتفاع بسیار بالا (معمولا بین ۱۸۰۰ تا ۲۴۰۰ متر) نفس بکشن. مهمانداران هواپیما تلاش می کنن در هر پرواز ۴۰۰ میلی لیتر آب بنوشن.

 

۹- چای و قهوه بخورین

 

از خوردن هر نوع نوشیدنی ای که شاید با به کار گیری آب تانکر هواپیما درست می شه دوری کنین. با اینکه آب مورد استفاده واسه چای و قهوه معمولا جوشیده می شه، اما بهتره از بطریای آب معدنی و هر نوع نوشیدنی بسته بندی شده استفاده کنین. دلیل دیگه واسه دوری از چای و قهوه اینه که کافئین کم کم باعث کم شدن آب بدن می شه.

۱۰- به دکمه سیفون دست نزنین

سرویسای بهداشتی هواپیما هم مانند دیگه مکانای عمومی هواپیما مملوء از میکروب هستن. بعد از به کار گیری دستشویی هواپیما، دستای خود رو به طور کامل بشورید و از یه دستمال کاغذی واسه فشار دادن دکمه سیفون استفاده کنین.

۱۱- موقع خواب، سرتون رو به پنجره تکیه ندین

خیلی از ما عادت به این کار داریم اما تصور کنین که قبل از شما میلیونا مسافر درست در نقطه ای که سرتون رو تکیه دادین نفس کشیده ان و عطسه و سرفه کردن. اگه راهی وجود داشت که مسافران می تونستن تموم میکروبای داخل هواپیما رو به چشم ببینن حتما از چیزی که می دیدن وحشت زده می شدن.

۱۲- شلوارک نپوشید

لباسایی بپوشید که تموم بدن تون رو بپوشونه و پوست بدن با صندلی تماس پیدا نکنه. درنظر داشته باشین که مانند هر مکان عمومی دیگری، بیشتر سطوح هواپیما خیلی تمیز نیستن و حتی در بیشتر موارد آلوده هستن.

۱۳- به مهماندار بگید که حالتون بده و خجالت نکشید

هیچوقت تصور نکنین مسأله ای که مربوط به سلامتی و ایمنی شما می شه اسباب زحمت خدمه هواپیما هستش.
به مهمانداران هواپپما آموزشای لازم در مورد فوریتای پزشکی داده می شه و اونا حتی چگونگی به دنیا آوردن بچه رو یاد می گیرن.

 

۱۴- از مراقبتای پوستی غافل نشید

 

حضور در هواپیما به معنی اون نیس که از پرتوهای خورشید در امان هستین. علاوه بر این، از کرمای مرطوب کننده استفاده کنین تا هوای خشک داخل هواپیما باعث خشکی و تحریک پوست نشه.

۱۵- قبل از بلند شدن هواپیما نخوابید

این کار متعادل شدن فشار داخل گوش هاتون رو سخت تر می کنه (جویدن آدامس یا خمیازه کشیدن کمک می کنه گوشا سریع تر باز شن). اگه مستعد سردردهای به وجود اومده به وسیله پرواز با هواپیما هستین، خواب خود رو تا باز شدن گوش هاتون به تعویق بندازین.

۱۶- نوشابه نخورین

افزایش ارتفاع، گاز روده رو تا اندازه ۳۰ درصد زیاد می کنه.
پس از خوردن نوشیدنیای گازدار دوری کرده و تنها آب معدنی بسته بندی شده استفاده کنین.