در بخش اول دیدنی ترین کلیساهای جهان، بعضی از این کلیساهای معروف جهان رو بررسی کردیم و در این نوشته هم به مرور و مشاهده تصاویر بقیه کلیساها می پردازیم.

کلیسای سنت آگوستین در پائُوآی فیلیپین (Saint Augustine Church, Paoay, Philippines)

معماری این کلیسا ترکیبی از معماری باروک اسپانیایی و تکنیکای ساختمون سازی سنتی جاوه ای (traditional Javanese) است.

کلیسای سنت آگوستین که به کلیسای پائوآی (Paoay) هم می شناسنش، یکی از کلیساهاییه که در فهرست کلیساهای سبک باروک یونسکو ثبت جهانی شده.

با اینکه این کلیسا به سبک باروک ساخته شده، ساختار اون با به کار گیری گچ روی ملاطی از شن، آهک، لیمو، نیشکر، برگای درخت انبه، چرم و ساقه های برنج ساخته شده که به اون ساختار (Javanese) می گن.

ساختار این کلیسا کمی نامعموله و از ۲۴ پایه ساخته شده از سنگ و آجر، در برابر زلزله مقاوم سازی شده.

کلیسای جامع کرایست در کالیفرنیای آمریکا (Christ Cathedral, California, USA)

کلیسای جامع کرایست، به خاطر انجام موعظهای مذهبی و تو یه برنامه تلویزیونی، استفاده شد.
ساخت این کلیسا  در سال ۱۹۸۱ میلادی تموم شد و پس از تموم شدن مراحل ساخت اون، به عنوان بزرگ ترین ساختمون شیشه ای جهان درآمد.

در فضای داخلی اون نور زیادی هست و به خاطر همین، این کلیسا به کلیسای کریستالی (Crystal Cathedral) هم معروف شده، باید از شبکه های خاص و پیچیده معماری به کارگرفته شده در اون تشکر کرد که اینجور نورپردازی طبیعی رو در فضای داخلی اون به وجود آورده. معماری خاص داخلی اون به شکلی طراحی شده که زمان نگاه کردن به سقف کلیسا، نورهایی مثل کریستال به قسمتای داخلی این بنا درخشش پیدا می کنه.

این بنا همونجوریکه بدون گفته شد، قبل اینکه به وسیله کلیسای (Catholic Diocese of Orange) خریداری شه، واسه برنامه تلویزیونی رابرت شولر (Robert Schuller)، از موعذان دین مسیحیت ساخته شده بود.

کلیسای هالگریمُور در ایسلند (Church of Hallgrimur, Reykjavik, Iceland)

این کلسیا در شهر ریکجاویک (Reykjavik) قرارگرفته س. جمعیت زیادی واسه دین این کلیسا و مشاهده ساختار غیر عادی اون به این شهر سفر می کنن.

این بنا بزرگ ترین کلیسای این کشور و بلندترین ساختمون موجود در اون هستش.

ساختار غیرمعمولی که از اون یاد شد، به دلیل مشرف بودن این بنا به مناظر طبیعی موجود در ایسلند یعنی آتشفشانا، قله های پوشیده شده از یخ و ستونایی از جنس بازالته.

این کلیسا علاوه بر اینکه مکانی واسه عبادت پیروان دین مسیحیته، به دلیل زیباهای خاص بخشای فوقانی اون، واسه بازدیدکنندگان، جذابیت زیادی داره.

کلیسای باسیلیکا دو نوئسترا در جمهوری دُومنیکن (Basilica de Nuestra Senora de la Altagracia, Higuey, Dominican Republic)

از دلایل معروفیت این کلیسا، نمای روبروی اون و هم گذشته مذهبی موجود در این کشوره.

هرساله هزاران هزار بازدیدکننده واسه دیدن بانوی آلتاگراشیا (Our Lady of Altagracia)، قدیسه حامی جمهوری چک، از این بنا دیدن می کنن. البته ظاهر متفاوت و معماری خاص جلوی این ساختمون و قوسای زیبای اون، هم از دیگر دلایل بازدید فراوانیه که هرساله از اون به عمل میاد.

در نزدیکی این کلیسا، یه موزه هم هست که بازدیدکنندگان واسه گرفتن اطلاعات بیشتر مذهبی از گذشته این کشور می تونن از اون دیدن کنن.

کلیسای بُرگوند استاو در نروژ (Borgund Stave Church, Lærdal, Norway)

تاریخ این بنا به قرن ۱۲ ام میلادی برمیگرده و از کلیساهای معروف نروژ خصوصا واسه بازدیدکنندگان این کشور، هستش.

در معماری این بنا، از چوب استفاده شده که روی پایه های از سنگ قرار گرفتن. دلیل به کار گرفتن پایه های سنگی، کم شدن اندازه به کار گیری چوب بوده.

این ساختمون در سال ۱۱۸۰ میلادی ساخته شد و امروزه و بعد از گذشت صدها سال هنوزم بازدیدنندگان زیادی داره.
اگه قصد بازدید از این کلیسا رو دارین، فصل تابستون رو انتخاب کنین.

کلسیای کامل برزیلیا در برزیل(Cathedral of Brasilia, Brasilia, Brazil)

این بنا یکی از زیباترین بناهای معماری این سرزمینه که واسه گردشگران هم دارای جذابیتای فراوانیه.

سقف اون به شیشه های رنگی مزئن شده که دلیل می شه فضای داخلی اون مللو از نور باشه.

بخش فوقانی این ساختمون یعنی سقف اون، شکل دو دست رو که به خاطر دعا به سمت آسمون دراز شده رو تداعی می کنه و همونجوریکه گفته شد، بخش زیرین اون پر از نورهاییه که از شیشه های رنگی سقف بازتابیده شده.

این مکان با میلیونا بازدیدکننده هرساله ای که داره یکی از پربازدیدترین بناهای کشور برزیل هستش.

کلیسای آگیو سارانتا در قبرس (Agioi Saranta cave church, Protaras, Cyprus)

این بنا در پشت دیوار سفید ساده و در آبی رنگی در غار آگیو سارانتا واقع شده.
همونجوریکه سالای بسیار دور مورد بازدید بازدیدکنندگان فراونی قرار داشت، حالا هم گردشکران زیادی واسه دیدن این مکان به قبرس سفر می کنن.

اطلاعات بسیار محدودی در مورد این بنا هست اما به نظر می رسه این بنا به دست، گروهی از مسافران بی باک این منطقه ساخته شده باشه.

پشت دیواره های سفید این بنا و درب آبی اون، همه چیز در فضای داخلی کلیسا دست نخورده باقی مونده. اینکه این بنا پس از گذشت چند سال، هنوزم دست نخورده و ساده باقی مونده، بر جذابیتای اون واسه بازدیدکنندگانش اضافه کرده.

معبد لیوینگ واتر در کانادا Living Water Wayside Chapel, Niagara-on-the-Lake) Canada)

این معبد به عنوان کوچیک ترین کلیسا یا عبادتگاه دین مسیحیت در سراسر جهان هستش که در خیلی از مواقع، واسه انجام مراسم ازدواج به کار برده می شه.

اتاق اصلی این بنا تنها شش نفر رو در خود جای میده و به همبن دلیل، عنوان کوچیک ترین کلیسای جهان رو به خود اختصاص داده.

با اینکه این کلیسا بسیار کوچکه اما خیلی از زن و شوهرا واسه مراسم ازدواج خود به اونجا میان.

واسه گردشگران هم، این بنا که در راه آبشار نیاگارا واقع شده، مکانیه که واسه دیدنش دقایقی توقف می کنن.

کلیسای راک در ترکیه (Rock churches in Goreme, Turkey)

این بنا که در گرومه (Goreme) ترکیه واقع شده، در قرن ۱۷ میلادی به عنوان یه مکان رهبانی و واسه زیارت کنندگان و به خاطر عبادت اونا ساخته شده بود.

این بنا دیگه به عنوان مقاصد مذهبی کاربرد نداره و کاربرد اون بیشتر به خاطر بازدید گردشگرانه. این بنا در فضای باز ساخته شده و در سال ۱۹۸۴ به ثبت جهانی یونسکو رسید و بعد از اون تعداد بازدیکنندگان بیشتری یافت.