پیامای تسلیتی که مخاطبان و هواداران امیر جعفری، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون کشورمون به دنبال خبر از دست دادن سگش فرستادن، هم اونقدر در حال زیاد شدنه و به نظر می رسه، لشکر اینستا بازای ایران، در اولین روزای آبان، سوژه خوبی رو واسه ارائه نظرات و پیشنهادات و پیامای جورواجور پیدا کردن.

بررسی پیامای تسلیتی که کاربران واسه از دست دادن حیوان خونگی محبوب این هنرمند کشورمون فرستادن، شامل نکات جالبیه که نوع نگاه و ادبیات نوشتاری بعضی از کاربران فضای جامعه اطلاعاتی کشور در اینستاگرام رو نشون میده.

ماجرا از این قرار بود که ۳ روز پیش، امیر جعفری در پستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، خبر از دست دادن سگ محبوب سفیدش رو پس از ۱۷ سال زندگی با اون اعلام کرد.
اون با منتشر کردن تصویری از این حیوان خونگی که انگار علاقه زیادی به اون داشت، در توضیح کوتاهی نوشت:

بعد از هفده سال، امروز اولین روزیه که پیش ما نیستی. بدرود با وفا

نکته باحال در این اینستا نوشته جدید امیر جعفری در شبکه محبوب اینستاگرام اون هستش که ایشون در زیر جمله بالا نوشت:

توهین، نصیحت، ارشاد = بلاک

منتشر کردن این پست در صفحه شخصی امیر جعفری با بیشتر از ۵۲ هزار لایک و بیشتر از سه هزار و پانصد کامنت همراه شده که مخاطبان صفحه ایشون، دوستان و مخاطبانش، به بیان همدردی با نوشتن پیامای تسلیت فارسی و انگلیسی مبادرت کردن و به نظر می رسه این پیاما هم اونقدر در حال افزایش باشه.

در تعدادی از پیامای تسلیتی که کاربران اینستاگرام به امیر جعفری به خاطر از دست دادن سگ مجبوبش فرستادن، پیامایی از سلبریتیای ایرونی اینستاگرام که مخاطبان چند صد هزار نفری هم دارن، دیده میشه که همین موضوع دلیل شد تا پست امیر جعفری، با درخشش گسترده رسانه ای در فضای مجازی کشورمون همراه شه.

امیر جعفری، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمون، یکی از فعال ترین چهره های هنری ایران در این شبکه محبوب بوده که ظرف ۳ سال گذشته، ۳۹۷ پست رو در زمینه های جور واجور مثل خصوصی و عمومی و مسائل اجتماعی به اشتراک گذاشته.
ایشون تا کنون، بیشتر از ۱ میلیون دنبال کننده داره و در فهرست ۳۰ چهره معروف ۱ میلیون مخاطبی ایران در این شبکه هستش.

نوشتن جمله توهین، نصیحت و ارشاد مساوی بلاکه در زیر عکس از دست دادن سگ محبوب امیر جعفری، نشون میده که اون از هتاکی بعضی از کاربر نماهای فارسی نویس در شبکه های اجتماعی با خبره که از این فضا، واسه مسخره کردن و تهمت و افترا به کاربران جامعه اطلاعاتی کشور استفاده می کنن و البته مسبوق به سابقه س.

در بعضی از پیامایی که به مناسبت از دست دادن این سگ واسه امیر جعفری فرستاده شده، به نوشته های مختلفی بر می خوریم که بخشی از سبک زندگی دیجیتالی کاربران ایرونی و نوع ادبیات نوشتاری اونا در شبکه های اجتماعی رو بازگو می کنه.

بعضی از کاربران، در پیامای خود بهش تسلی خاطر داده و از این که اون، اینجور حیوان دوست داشتنی رو از دست داده، بیان همدردی کردن. بعضی هم این سگ رو مثل سگ خود بر شمرده و حتی هشتگی که تصویر سگ اونا رو در بر داره هم در کنار پیام تسلیت ارائه کردن که خیلی مهمه.

جامعه شناسی خودمونی اینستاگرامی

جهت آشنایی با جامعه شناسی خودمونی دیجیتالی ایرانیان در اینستاگرام، در ادامه تعدادی از این پیاما رو می خونین:

یه کاربر که انگار از پیامای انتقادی بعضی از کاربران زیر این پست ناراحت شده بود نوشت:

«واسه شماها که محبت و علاقه و وفاداری مشخصه بی ارزشه، اصلا میدونین جایگاه سگ توی خونه چقدر بالاست. من وقتی که سگ گرفتم مامانم ازش میترسین ولی الان مثل بچش دوستش داره، تو خونه همه عاشقشیم. چون فقط عشق خالص میده به هممون، چقدر سگا هستن که تنها دارایی آدمهای تنها هستن. بدون اینکه اطلاع داشته باشین نظر ندین خواهشا.»

کاربر دیگری هم گفت:

«متاسفم واسه اینکه این حیوون خونگی رو از دست دادین.»

«حالا جدای از بحث نجاستش و اینا..که شاید واسه شما و خیلیای دیگه اهمیتی نداره!!!!!!!دردناکه از دست دادن موجودی که همیشه کنار آدمه..اما ..هستن سری از آدما که اونقدری که واسه مرگ یه سگ یا حیوون احساس ناراحتی میکنن واسه مرگ دردناک آدمها ناراحت که نمیشن هیچ، روش تمسخر رو هم درپیش میگیرن! التماس شعور و به کار گیری عقل میکنم واسه اون سری از آدمایی که بسیاربسیار کوتاه فکرانه درهرزمینه ای نظرمیدن!!»

 

 

کس دیگه ای هم نوشت:

«سگا میان که بخشی از زندگی ما بشن ولی یهو میشن کل زندگی .. زندگی بدون سگم ارزش نداره. خدا یا مرسی واسه این فرشتهای قشنگتر.»

 

 

فردی به نام سارا در پیام تسلیتی این طور گفت:

 

 

«یکی از سخت ترین و دردناک ترین تجربه های دنیاست واقعا، ولی بدیش اینه هممون یه روز تجربش‌ میکنیم. ای کاش قدر آدما عمر میکردن ، خیلی خدا صبرتون بده.»

کس دیگه ای هم که انگار تازگیا سگش رو از دست داده اینجور نوشت:

«سخت و دردناکه من هم تجربش کردم پارسال و چون سیماس و دیده بودم بیشتر درکتون میکنم، امیدوارم به آرامش برسین و تقدیر و با وجود اینکه خیلی سخته قبول کنین. آرامش و صبر رو براتون خواهانم.»

 

بعضی گفتن:

 

 

«- خیلی متاسفم. ما رو در غمتان شریک بدونین.»

 

«من واقعا ناراحت و متاسف شدم. هیچی نمی‌توانم بگم که به شما آروم کنه.
حتی یه ساعت نبودنش هم سخته.»

«- وای چه اتفاق وحشتناکی! مراسم سوم و هفتمش رو اگه می‌شه، اطلاع رسانی کنین که حتما حضور پیدا کنیم.»

«نمی‌دانم چیجوری بهتون تسلیت بگم. غم خیلی بزرگیه. کمر آدم خم می‌شه زیر این همه تلخی و غم. به قول یکی از دوستان فرشته‌ها جاشون روی زمین نیس.

دعا می‌کنم باهاش محشور بشوید.»

(بخشی از بحث و جدلای کاربران ایرونی روی پست گذشته امیر جعفری در اینستاگرام)

در بررسی نوع نگاه و پرداخت کاربران ایرونی اینستاگرام به پست جدید امیر جعفری، به پیامای تسیلت چهره های معروف هم می رسیم که یکی از اونا اینجور نوشت:

«بعضی وقتا حیوانات، ده ها برابر آدم در کنار ما عشق میدن بدون حاشیه، با لقمه نانی وفا رو عاشقانه به ما هدیه می کنن. جای خالیشان غصه رو وارد وجودت می کنه.
امیر جون بسیار سخته، از دست دادن یه دوست هفده ساله. واسه تو و خونواده ات صبر می خوام این از دست دادن رو.»

واقعیتای یه پست

پستایی که در بالا ارائه شد، بخشی از هزاران پیام تسلیتیه که زیر این پست منتشر شده و هر ساعت هم به تعداد اون اضافه می شه.
نکته های جالبی در این پیاما هست که از بعضی از واقعیتای رو و مخفی در فضای جامعه اطلاعاتی کشور خبر میده.

این که بعضی انتظار شرکت در مراسم ختم و هفت واسه از دست دادن یه سگ رو دارن، شاید خنده دار باشه، اما تو ذهن بعضیا این جوره. ما تراژدی پگی خانوم رو فراموش نکرده ایم، که بعضیا چه گونه نبودش رو برگزار کردن.

گر چه احترام به حقوق حیوانات از هر نوع خونگی و غیر خونگی، وظیفه هر انسانه، اما از طرفی، در دنیایی که میلیونا کودک و صدا هزار آدم گرسنه و بی سرپرست یا بد سرپرست در کشور داریم که از کمترین چیزا هم محروم هستن، عزاداری بعضیا بخاطر از دست دادن حیوونی خونگی جای تامل داره.

به نظر می رسه، بخشی از واقعیتای جامعه ایرونی و نوع نگاه کاربران به مقولات جور واجور رو در سبک زندگی دیجیتالی اونا میشه پیدا کرد و این پیام خوبی واسه بازاریابان، جامعه شناسا و روان شناسا سایبره تا با مطالعه حرفه ای روی این فضا، راهکارهایی واسه بهبود زندگی، کار و کاسبی و فعالیت خود و بقیه پیدا کنن.

نظر شما درباره نوع عکس العمل کاربران ایرونی به پست گذشته امیر جعفری در اینستاگرام چیه؟