چگونه از اضافه وزن جلوگیری کنیم؟

چگونه از اضافه وزن جلوگیری کنیم؟

weight-loss

پس از توقف بیشتر رژیمای غذایی، اضافه شدن دوباره وزن مشاهده می شه؛ حتی در بعضی از این رژیما، وزن به اندازه اولیه یا بیشتر برمیگرده. برگشت وزن، سرنوشت حتمی و تغییرناپذیر نیس،…

رژیما کمی تاثیردارن

در ۹۵% موارد، پس از رژیم، فرد وزن اضافه می کنه. بدتر این که اضافه شدن وزن پس از هر رژیم جدی تر و شدیدتر می شه، از این رو این دست از رژیما، رژیم یویو نامیده می شن.

این پدیده از راه خبرهای رسانه ای در گزارش آژانس فرانسوی امنیت سلامت غذایی، محیطی و کار تأیید شده.

در نتیجه این طور انگار رژیما به اندازه کمی تاثیردارن پس بهتره که در تموم طول زندگی تغذیۀ مناسبی داشته باشیم تا همیشه سلامت باشیم تا اینکه بخوایم اهداف غیرمعمول و دست نیافتنی همراه با محدودیتای خیلی زیاد واسه خودمون ترسیم کنیم که نتیجه اش بیشتر شکست و سرخوردگیه.

واسه جلوگیری از برگشت وزن از چه تغذیه ای داشته باشیم؟

بر خلاف تموم مطالب بیان شده، می تونیم از بعضی شکلای جور واجور موادغذایی نام ببریم که بهتره بعد از رژیم استفاده شن و تا بیشترین حد ممکن شانس اضافه نشدن وزن رو زیاد کنن.

جواب این سئوال از راه یه مطالعۀ اروپایی به نام رژیم چاقی و ژنا تعیین شده. این تحقیق روی آدمایی که ۸ هفته از رژیم هیپوکالریک پیروی کردن و فوراً بعد از اون تغذیۀ لاغری داشتن، به دست اومده. این افراد براساس اندازه پروتئین و قند تعیین و جدا از هم شدن.

پس از رژیمای هیپوکالریک (کاهش وزن به صورت میانگین تا ۱۱ کیلوگرم)، زیاد شدن وزن با تغذیه ای با اندازه پروتئین پایین و قند بالا بسیار زیاد و شدید بوده. برعکس، بهترین حفظ وزن کم شده با تغذیه ای پر از پروتئین (۲۵% کالری لازم بدن) و اندازه قند خیلی کم دیده شده.

موادغذایی بعد از رژیم واسه مقابله با برگشت وزن

ً، واسه افزایش ضریب اطمینان از حفظ وزن کم شده، بهتره که به اندازه کافی از پروتئین استفاده کرده و از قندهای سریع الجذب (شیرینی جات، حبه قند در چای یا قهوه، سودا… ) و خوراکیای دیگری که قند بالایی دارن (دسرهای شیرین، آرد سفید، غلات تصفیه شده، برنج سفید، سیب زمینی …)، دوری کنین و موادغذایی با قند پایین تر (جانشین های شکر، آرد کامل، غلات کامل، برنج کامل، باسماتی، تایی، سبزیجات، حبوبات …) رو در الویت بذارین.

دقت کنین که بیشترً قندهای سریع الجذب بدون اینکه ما متوجه باشیم در بعضی اجناس آماده مثل شکلای جور واجور سس ، غذاهای آماده و … وجود دارن، پس بهتره که خودتون در خونه و با مواد سالم آشپزی کنین.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اندازه مادۀ چربی که در آشپزی بعد از رژیم استفاده می کنین، باید بسیار محدود و مناسب بمونه.

واسه چاق نشدن، از دوری کنین!

تحقیقی که تازگیاً انجام شده توضیح میده که به چه دلیل اضافه شدن وزن، مخصوصا بعد از رژیم گرفتن متداوله. در این تحقیق، تعدادی موش چندین هفته تحت رژیم هیپوکالریک قرار داده شدن، بعد فاکتورهای متفاوت بیلوژیکی اندازه گیری شد، مشاهدات نشون میده که اندازه کورتیکوسترن کم کم زیاد می شه؛ این هورمون، هورمون استرسه که مانع ادامه رژیم می شه و این یکی از عوامل اضافه شدن وزنه.

در واقع، با پایان رژیم، موشایی که اندازه بالاتری کورتیکوسترن داشتن، بیشتر از بقیۀ موشا و بیشتر از قبل از رژیم رو به خوردن آوردن….

پس انگار بهتره آدمایی که رژیم دارن یا وارد فاز بعد از رژیم شدن، واسه مقابله با چاقی با استرس مقابله کنن!

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

بازنشر کاهش وزن