ایستگاه های مترو نباید بیشتر از چند طبقه به زیر زمین برن، اما در بعضی موارد به دلیل مسایل زمین شناسی یا جغرافیایی منطقه، مثل وجود رودخانه ها یا باتلاقای زیرزمینی، مهندسان مجبور هستن عمیق بیشتری از زمینِ دلخواه رو حفر کرده و به هسته زمین نزدیک تر شن. بخاطر این، بعضی از متروهای دنیا، در عمق زیادی ساخته شدن که بعضی از اونا رو در زیر معرفی کردیم.

کیف

یکی از عمیق ترین ایستگاه های مترو در دنیا، «آرسنالنا» در شهر کیف در کشور اوکراینه.

ایستگاه «آرسنالنا» در عمق ۱۰۵٫۵ متر زیر زمین ساخته شده و بخاطر این لقب عمیق ترین ایستگاه قطار زیرزمینی دنیا به اون می گن. این اندازه به اندازه ای زیاده که اگه مثلا یه شکاف عمودی در زمین ایجاد کرده و مجسمه آزادی رو درون اون بذارین، بازم بیشتر از ۱۲ متر دیگه از سر اون باقی می مونه که می تونین وسایل دیگری در اون جای بدین.

سفر از قطار تا بالای پلکان دست کم ۵ دقیقه به طول می رسه.

دلیل این عمق بیشتر از اندازه به جغرافیای شهر کیف مربوطه. ورودی این ایستگاه در بالای دره ای در کنار رودخانه دنپر قرار داره.
این ایستگاه هم سطح ساحل رودخانه واقع شده.
واسه پیشگیری از ریزش، آرسنالنا باید هم سطح این ساحل ساخته می شد و بخاطر این، ورودی ایستگاه در بالای رودخانه و در ارتفاع حدود یکصدمتری قرار داره.

سن پترزبورگ

دومین ایستگاه متروی عمیق دنیا هم در سن پطرزبورگ واقع شده.
سیستم قطارهای زیرزمینی این شهر بسیار عمیقه اما عمیق ترین ایستگاه اون، Admiralteyskaya اسمشه که در عمق ۸۶ متری از سطح زمین ساخته شده.

شاید بد نباشه بدونین که این ایستگاه مترو، بلندترین پله برقی جهان، با ارتفاع ۱۳۰ متری رو در خود جای داده.

مسکو

کشورای شوروی قبلی، عمیق ترین ایستگاه های مترو رو در جهان دارن. Park Pobedy که در شهر مسکو واقع شده، با عمق ۸۴ متر یکی از عمیق ترین ایستگاه های متروی دنیاس که در مقام سوم «عمیق ترین ایستگاه متروی جهان» قرار داره.

متروی مسکو هم عمق زیادی داشته و بیشترین حد ۹۷ متر زیر زمین قرار داره.
این ایستگاه هم مثل دیگه ایستگاه های متروی روسیه، معماری و تزئینات زیبایی داره.

پیانگ یانگ

یکی دیگه از عمیق ترین ایستگاه های متروی جهان، در پیانگ یانگ، در کره شمالی واقع شده.
می گن این ایستگاه در عمق ۱۱۰ متری از سطح زمین قرار داره.
جالبه بدونین این ایستگاه مترو با نام Puhŭng  یکی از دو ایستگاهیه که غریبها اجازه ورود به اونو دارن. از بالای ایستگاه تا ریل قطار،  ۴ دقیقه زمان میبره.

به دلیل عمق زیاد این ایستگاه، به عنوان پناهگاه هم استفاده میشن و دربای خروج در سالنای اون تعبیه شده.
سیستم تهویه این ایستگاه به گونه ایه که دمای هوا در تموم طول سال، ۱۸ درجه سانتی گراد ثابته.

از دیگر ایستگاه های متروی عمیق در جهان میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • واشنگتن پارک، در پورتلند، اورگان، ایالت متحده آمریکا – این ایستگاه در عمق ۷۹ متری واقع شده و عمیق ترین ایستگاه متروی آمریکای شمالیه.
  • ایستگاه همپستید، ایستگاه لندن، در عمق ۵۸٫۵ متری زیر زمین که عمیق ترین ایستگاه مترو در شهر لندن هستش.
  •  ایستگاه Náměstí Míru در شهر پراگ که عمیق ترین ایستگاه جمهوری چکه و در عمق ۵۳ متری زیر سطح زمین واقع شده.
  • در آخر هم بد نیس اشاره کنیم که بزرگ ترین ایستگاه مترو خاورمیانه، یعنی ایستگاه تجریش تهران هم عمق متوسط ۵۱ متری داره و در مساحت ۱۵ هزار متر مربع و با ۳۰ دستگاه پله برقی در سال ۱۳۹۰ خورشیدی گشایش شده.