امشب، هیجان انگیز ترین رقابت تیم ملی فوتبال ایران در نیم قرن گذشته برگزار می شه.
در صورت پیروزی شاگردان کارلوس کیروش سرمربی پرتغالی تیم ملی در برابر پرتغال، قهرمون یورو ۲۰۱۶ و تیم پر ستاره جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، واسه اولین بار در تاریخ دوران جام جهانی، ایران به مرحله دوم رقابتا صعود کرده و یکی از بختای فینال این رقابتا از گردونه مسابقات حذف می شه.
کیروش قبلا گفته بود که بازی ایران و پرتغال در شب ۵ تیر ماه ۹۷، شبی تاریخ ساز و فرصتی بزرگ واسه نمایش بالاترین درجه قدرت فوتبال ایران و عزم بازیکنانش در برابر ستارگان پرتغالی میشه. رقابت ایران و پرتغال  امشب ساعت ۲۲:نیم ساعت در ورزشگاه بزرگ سارانسک مسکو برگزار می شه و پیش بینی می شه که میلیاردها نفر در سراسر جهان، تماشاگر سومین بازی بهترین بازیکن حال حاضر فوتبال جهان در برابر ارتش یوزها باشه.

حساسیت بازی امشب به قدریه که کیروش چند روز قبل از تهدید خود به وسیله بعضی از پرتغالیا در صورت شکست دادن این تیم خبر داده بود. این دوره از رقابتا تقریبا آخرین فرصت واسه کریستیانو رونالدو جهت حضور در جام جهانی و رسیدن به فینال رقابتا بوده و از این نظر هم، این بازی واسه پرتغال و کریس رونالدو ۴ گله، نقش مرگ و زندگی رو داره.
شاگردان فرناندو سانتوس، امشب باید برابر تیم ملی ایران و سرمربی قبلی خود قرار بگیرن. اونا که در دو بازی گذشته خود تونستن به یه تساوی و یه پیروزی دست پیدا کنن در بازی برابر تیم ملی ایران به دنبال بهترین به کار گیری سیستم همیشگی خود هستن.

کریس رونالدو که پس از سلنا گومز، پر بیننده ترین صفحه اینستاگرام رو در میان ۱ میلیارد صفحه ثبت شده داره، با منتشر کردن بیشتر از ۲ هزار پست و ۱۳۱ میلیون دنبال کننده، میتونه امشب واسه نام ایران و پیروزی ایران، فرصت آفرینی کنه.
چون که در صورت پیروزی تیم ملی، حمله صدها میلیون کاربر اینستاگرام به صفحه اون انجام شده و نام ایران رو به ترن جدید در فضای شبکه های اجتماعی تبدیل میکنه که از دید روانشناسی سایبر و سایبر توریسم، مهم تلقی می شه.

بازی سراسر دفاعی و منطقی تیم ملی فوتبال ایران در برابر ستارگان ۱ میلیارد یورویی اسپانیا نشون داد که نظم تیمی خوبی در تیم ملی حکمفرماست و لژیونرهای ایران می تونن تا با بازی سازی خلاقانه و به کار گیری فوت وفن فردی، فرصت ساز شده و حماسه دیگری رو در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بوجود بیارن. موضوعی که سرمربی تیم ملی پرتغال در نشست خبری قبل از بازی هم بر اون اقرار کرده بود.

بیشتر از ۱۶ هزار تماشاگر ایرونی از سراسر جهان امشب راهی پایتخت روسیه، بزرگ ترین شهر سرزمین تزارها می شن تا به تشویق یوزها بپردازند. از این نظر هم بازی ایران پرتغال رو باید رکورد دار بیشترین تماشاچی بازیای ایران در دوران جام جهانی دونست. کریم انصاری فرد، لژیونر ایرونی که در بازیای گذشته کارنامه تقریبا قابل قبولی از خود ارائه کرده، می گن که مامور کنترل مستقیم کریس رونالدو میشه. کاری که اگه از پسش بر آید و به قول کیروش، روز خوب رونالدو هم نباشه، بخشی از شانس پیروزی اسپانیاییا که هر ۲ برد بازیای قبلی اونا مدیون هنرنمایی صاحب برند CR7ه، نابود می کنه.

پرتغال امشب شاید با سیستم ۲-۴-۴ به مصاف یوزها میره و کیروش در ۲ روز گذشته، روشای نفوذ از جناحین پرتغالیا رو با مدافعان و هافبکا تمرین کرده تا فضا سازی پرتغالیا به کمترین حد ممکن ممکن رسیده و شانس گل نخوردن ایران زیاد شه.

سیستم پایه تیم پرتغال ۲-۲-۲-۴ه، با دو بازیکن پست شش (هافبک دفاعی) و دو بازیکن در پست هشت (گوش چپ و راست) و دو مهاجم. نقطه قوت پرتغال خط هافبک این تیم هست که پر از بازیکنانی با توانایی بازی در چند پست بوده، با وجود اینکه پرتغال از بازیکنان میانی با توانایی بالا بهره می بره اما کلی حرکات و طراحی حمله این تیم از کنارها هستش.

تیم پرتغال تلاش میکنه با بردن توپ به کنارها و ایجاد برتری عددی در کنارها خلق موقعیت کنه، طوریکه با حرکات انفجاری و ترکیبی توم رو به شکل عمقی واسه مهاجمیا این تیم خصوصا رونالدو میفرستند و یا اینکه در صورت بسته بودن راه و پوشش مناسب حریف، از این منطقه به عنوان نقطه ابتدایی واسه چرخش توپ و تعویض منطقه بازی به سمت دیگه زمین با پاسهای کوتاه و حرکات تکنیکی بازیکنان استفاده میکنن. بر خلاف اینکه در کنارها پرتعداد ظاهر می شن اما واسه خلق موقعیت بعضی وقتا بازیکنی به عنوان انتقال دهنده توپ (در خارج از ان منطقه) به مهاجمین حضور نداره و این یکی از نقاط ضعف طراحی حمله در تیم پرتعاله.

نکته خوب در بازی امشب اون هستش که بازیکنان تیم پرتغال به شکل به طور کامل فشرده، پرسینگ رو انجام نمیدن و این زمان مناسبی واسه انتقال توپ و ایجاد خطر روی دروازه پرتغال میشه. البته در صورت پرسینگ شدید و فشرده پرتغال، اگه توپ از اون منطقه خارج شه بازم همون نتیجه رو داره، اینطوری که زمانیکه توپ به کنارها میره، بازیکنان میانی با در نظر گرفتن نوع یارگیری و پرس تیم پرتغال بسمت کنارها حرکت میکنن و و بازیکنان پرتغال رو به منطقه بغل دستی واسه پرسینگ میکشونن و با ایجاد فضا در  سمت مقابل توپ رو به اون فضا میفرستند و خلق موقعیت میکنن.

ساعت ۱۵ دقیقه بامداد ۵ تیر ماه ۹۷، شب شورانگیزی واسه ایرانیان خلق می شه؟ شمارش برعکس شروع شده.
به امید پیروزی یوزهای ایرونی در برابر پرتغال.