چگونه از انتقاد به نفع خود استفاده کنیم؟

هممون خوب میدونیم که شنیدن جملاتی مثل باید با هم حرف بزنیم از طرف کارفرما، همسر یا حتی دوست می تونه بسیار نگران کننده باشه.

اگه شما هم جزو آدمایی هستین که از شنیدن شکایتای افراد در مورد کارای نادرستشان بدشون میاد و دوست ندارن کسی در این مورد صحبت کنه، باید بدونین که تنها نیستین.

به گزارش آلامتو به نقل از success؛ شاید به جربزه بشه گفت که هیچ فردی روی کره خاکی دوست نداره مورد انتقاد و سرزنش قرار گیرد اما بازخورد رو راست از طرف افراد، می تونه یکی از وسایل موثر و البته مهم واسه تکامل فردی باشه.

انتقاد به یه دلیل مهم می تونه واسه بیشتر افراد ازاردهنده باشه و این دلیل رو میشه در علم اعصاب پیدا کرد.مغز واسه اینکه ما رو زنده نگه داره به شکلی تکامل پیدا کرده که به موارد منفی شدیدا عکس العمل نشون میده. دلیل پیشرفت مغز به این روش بسیار ساده س! و اونم چیزی جز در امان نگه داشتن آدم نیس.

درست همونطور که مغز ۲۰۰۰۰ سال قبل تلاش می کرد فرد رو از شر قبایل خطرناک و ازاردهنده در امان نگه داره در دنیای امروزی هم در مقابل انتقادهای آزاردهنده افراد ، به روش برابری با شرایط برخورد می کنه.

اما سوال اینجاس که فقط به خاطر منفی بودن این بازخوردها و آزاردهنده بودنشون، باید از شنیدن اینجور مواردی دوری کنیم؟ باید ما هم همین کار رو با بقیه انجام بدیم؟

تحقیق انجام شده از دانشگاه میشیگان نشون میده دوز مناسبی از انتقاد سازنده، یکی از فاکتورهای بزرگ واسه هدایت تیم به سمت موفقیته.

تحقیق انجام شده از طرف جون گاتمن هم نشون میده که انتقاد کردن یه بخش شیرین داره و در این بخش انتقاد سازنده می تونه به حفظ روابط کمک کنه. هردوی این تیم تحقیقاتی به نتیجه مشابهی دست پیدا کردن. واسه اینکه رابطه ای حفظ شه یا تیم به درستی کار کنه، ۵ یا ۶ تعامل مثبت واسه هر انتقاد یا تعامل منفی لازمه.

اگه انتقاد به درستی انجام شه می تونه به کارکرد بهتر تیم کمک کنه و به افراد اجازه بده رفتار خود رو بهتر کنن. اینجور انتقادی افراد رو از خواب غفلت بیدار می کنه و اونا رو مجبور می سازه اشتباه خود رو قبول کنن.

اگه افراد تیم شما کار خود رو به درستی انجام نمی دن، باید متوجه اشتباه خود شن و به بهتر شدن شرایط موجود بپردازند. اما یادتون باشه که انتقاد کردن هم اصول و قواعدی داره. واسه انتقاد کردن بهتره از نکات زیر استفاده کنین:

  • به محرکا و انگیزه های خود فکر کنین: به خاطر اینکه حالتون خوب نیس یا می خواین فردی رو اذیت کنین، به انتقادش روی میارید؟ اگه اینطوریه بهتره همین حالا کار خود رو متوقف کنین، یه نفس عمیق بکشین و از محل دور شید. انتقاد براساس خشم و ناراحتی می تونه به از بین رفتن روابط موجود برسه.
  • هیچوقت به طرف مقابل خود حمله نکنین: عوضش، تنها فعالیت و عمل اون رو انتقاد کنین. تلاش کنین فرد و رفتارش رو از هم جدا کنین. به کاراکتر و شخصیت فرد مقابل حمله نکنین. روی رفتارش تمرکز داشته باشین. اینکار به فرد اجازه میده بدون ناراحت شدن از انتقاد شما، به بازخوردتان فکر کنه.
  • تو یه بازه وقتی مشخص، تنها یه بار انتقاد کنین: محققان دانشگاه استنفورد فهمیدن افراد تو یه بازه وقتی مشخص تنها می تونن یه انتقاد رو تحمل کنن. تنها یه انتقاد مهم رو انتخاب کنین و اون رو با طرف مقابل به اشتراک بذارین.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

اختصاصی چیجوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *